Att finna en produkt till ett varumärke : Om kapitalisering på varumärken från svensk television

1740 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Tv-kanaler står inför stora förändringar de närmaste åren. Digitaliseringen av tv kommer att innebära fler kanaler som i sin tur ökar konkurrensen om tittarna och sänker priserna på reklamtid. För att inte stå alltför beroende av reklamintäkter bör kanalerna därför se sig om efter alternativa intäktskällor, men även börja arbeta med att skapa starka varumärken för att synas i ett alltmer fragmenterat medialandskap. Främst i USA arbetar kanaler med att kapitalisera på varumärken genom licensiering. Licensiering innebär att innehavaren av ett varumärke hyr ut rätten att använda det till en licenstagare. En utmaning för svenska kanaler är att Sverige är en liten marknad i jämförelse med USA. Vilka förutsättningar krävs då för att en svensk kanal ska kunna kapitalisera på sina varumärken? Det är undersökningsfråga nummer ett. Men alla varumärken går inte att hyra ut. Det måste ha nått en sådan status att en tillverkare ser en fördel av att använda varumärket på sin produkt. Vad krävs då av ett varumärke för att det ska vara lämpligt att licensiera ut? Det är undersökningsfråga nummer två. Mot denna bakgrund är vårt syfte med denna uppsats att identifiera viktiga förutsättningar för att kapitalisera på varumärken från television och utifrån det ge rekommendationer till aktörer på den svenska tv-marknaden. Med hjälp av tidigare teorier kring varumärkets kapital, identitet och kapitaliseringsstrategier samt licensieringsprocessen så har vi analyserat vårt empiriska material. Detta material baseras på sex öppna intervjuer med svenska tv-kanaler och licensagenter. I korthet visar vår analys att för att en svensk kanal ska nå framgång med att kapitalisera på varumärken så bör man främst använda sig av licensiering som verktyg. Licensieringen bör fokuseras till några få men starka varumärken och ska ses som en långsiktig process med huvudsyfte att bredda och fördjupa varumärkets identitet. Att licensiera ut varumärket till alltför många produkter är inte att rekommendera för kanaler med begränsade resurser. En förutsättning för att ett varumärke ska kunna licensieras ut är att det har ett tillräckligt stort kapital. Detta kapital byggs upp över tiden som ett program sänds. För att nå framgång så krävs dock att själva programmet från början har en god grundkvalitet och att det sedan finns en relevant och logisk koppling till produkten. Uppsatsen avslutas med att vi ger ett förslag på en integrerad licensieringsp...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att finna en produkt till ett varumärke : Om kapitalisering på varumärken från svensk television

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Att finna en produkt till ett varumärke : Om kapitalisering på varumärken från svensk television
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=32782 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×