Produktutveckling : En studie om produktattributs bidragande till kundtillfredsställelse

985 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
SammanfattningDen ökade konkurrensen från globala företag ställer högre krav på att företag kan anpassa sig efter marknadernas förändringar samt leverera kvalité i de produkter som syftar att tillfredsställa kundernas behov. För att kunna säkerställa kundernas behov krävs kunskap om vad kunderna värdesätter. En metod för att undersöka detta är kategorisera en produkts attribut utifrån Kano modellen. Kano modellen menar att produktattribut bidrar på olika sätt när de finns inkluderade i en produkt. Vissa attribut bidrar starkt till kundtillfredsställelse, medan andra inte bidrar till kundtillfredsställelse. Utifrån detta resonemang skapas attributskategorier, beroende på hur attributet bidrar till kundtillfredsställelsen. Det finns en liknande modell, byggd på Kanos modell, kallad den förfinade Kano modellen. Den utvecklar Kanos attributskategorier för att tydligare visar hur kunderna värdesätter en produkts attribut.Studien skrivs på uppdrag av företaget Avtre AB. Företaget utvecklar och säljer mjukvaraprogram. De är nu i takt med att utveckla en säkerhetskopieringstjänst riktad mot mindre företag. Studien syftar till att ge underlag för Avtre kring hur de skall komponera produktattributen till en produkt som ger en hög kundtillfredsställelse. Studiens problemformulering lyder: ”Utifrån hur Avtres målgrupp värderar produktattributen i en säkerhetskopieringstjänst, vilka produktattribut bör Avtre investera i?”Det första steget i att söka svaret på problemformuleringen var att bestämma vilken population vi ämnade undersöka. Populationen bestämdes tillsammans med en representant från Avtre. Kravet för att inkluderas i populationen är företag som är lokaliserade i Luleå med en till fem anställda samt en omsättning på större än 1.5 miljoner. vilka attribut som skulle undersökas. För att bestämma vilka attribut vi skulle undersöka sammankallades en fokusgrupp bestående av tre företag med likadana kriterier, dock från Umeå istället från Luleå. Utifrån kundernas åsikter bestämde vi, tillsammans med representanten från Avtre, vilka attribut som skulle undersökas. Efter att det bestämts vilka attribut som skulle undersökas skapades en enkät med frågor till syfte att kategorisera de valda attributen med hjälp av den förfinade Kano modellen.Vårt uppdragsföretag bidrogRespondenterna kontaktades först via telefon, för att öka engagemanget kring enkäten, därpå skickades enkäten ut via mail. 33 respondenter besvarade enkäten.Vårt uppdragsföretag Avtre skapade en lista över målpopulationen utifrån de tidigare bestämda kriterierna. Utifrån listan gjordes ett systematiskt urval där vart femte företag ingick. Företagen kontaktades via telefon varpå enkäten skickades ut via e-mail.Resultaten från empirin visar att attributen som undersökts påverkar olika i den grad. Attributet att vara det säkraste alternativet på markanden blev det attribut som i störst grad bidrog till kundtillfredsställelse.Vi rekommenderar Avtre att utveckla dessa attribut: Leveranssätt via både CD-skiva och e-mail, Prissätta produkten efter värde och konkurrerande lösningar, Hög säkerhet i säkerhetskopieringstjänsten, Ge val till kunderna huruvida Avtre skall ha åtkomst till deras säkerhetskopierade information, Normalanvändaranpassat anser vi är ett nyckelattribut för Avtre och deras målgrupp om mindre företag, Flexi...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Produktutveckling : En studie om produktattributs bidragande till kundtillfredsställelse

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Produktutveckling : En studie om produktattributs bidragande till kundtillfredsställelse
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=32953 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×