Linde Material Handling AB i Örebro kundanpassar truckar och har i sitt
produktutbud truckar med inbyggd laddare. Detta för att ge kunden en
flexibel lösning, som inte är beroende av en specifik laddstation eftersom
truckarna då har en anslutningskabel som ansluts till ett vanligt
vägguttag. Det finns även en säkerhetsbrytare som kontakten måste placeras
i efter laddning, säkerhetsbrytaren är till för att förhindra att trucken
körs iväg med kontakten kvar i väggen. Arla är en stor kund till Linde
Material Handling, de har haft synpunkter på anslutningskabel och
efterfrågat en kabelvinda för förvaring av kabeln. Målet med detta
examensarbete är att leverera en fungerande prototyp på förvaringen av
kabeln i trucken som uppfyller kundens behov. Då det inte fanns någon
lämplig kabelvinda som passade in i utrymmet, kom detta examensarbete att
innerhålla modulering av kabelvinda, komponent och materialval samt en
hållfasthetsanalys. Moduleringen skedde i 3-D miljö, varpå en prototyp
tillverkades med Rapid Prototyping.
Det som styrde konstruktionen var prisvärdhet, driftsäkerhet, kvalitet.
Kostnaderna spelade en viktig roll, på grund av att detta var en
goodwillhandling, vilket inte skulle belasta kunden. Det säljs av Linde
Material Handling i Sverige ca 100 truckar per år med inbyggd laddare [16],
vilket ger få enheter att fördela de fasta kostnaderna på om kabelvindan
tillverkas. För att hålla de fasta kostnaderna nere valdes skärande
bearbetning som tillverkningsmetod varpå geometrierna anpassades för att
möjliggöra denna typ av bearbetning. Montering av kabelvindan på trucken är
dessutom enkel och ingreppet påverkar inte designen av trucken.
Truckarna är konstruerade för att hålla länge, om en enkel men vital del
som energiförsörjningen fallerar, ger det ett dåligt renommé samt
driftstörningar. För att säkerhetsställa att kabelvindan lever upp till de
krav som finns fastställda av SEK [14] analyserades hållfastheten med hjälp
av Finita Element Metoden. SEMKO testar kabellåsningar [11] och eftersom en
godkänd kabellåsning används kontrollerades hur resten av modellen påverkas
då kabellåsningen är belastad till max enligt reglerna. Lösningen skall
vara säker vid de tillfällen trucken tvättas varpå de utsatta komponenterna
valdes med avseende på god elsäkerhet.
Resultatet blev en fjäderdriven kabelvinda med styrning för kabeln.
Styrningen för kabeln är integrerad i trumman, då den är konstruerad som en
spiral har den inga rörliga delar samt lägger kabeln i ett förbestämt läge,
vilket ger driftsäkerhet. Trumman har en automatisk spärrfunktion, vilket
ger reglerbar kabellängd och avla...