County Branding : En studie i kommuners marknadsföring mot företag

698 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Det finns ett o¨msesidigt beroende mellan na¨ringslivet och landets kommuner. Kommunerna a¨r beroende av fo¨retagen fo¨r att skapa arbetstillfa¨llen och skatteinta¨kter medan fo¨retagen a¨r beroende av att kommunerna de a¨r verksamma i bl.a. erbjuder en god infrastruktur.Uto¨ver detta kan kommuner arbeta aktivt fo¨r att sta¨rka sitt varuma¨rke gentemot fo¨retagen och ma°nga forskare inom marknadsfo¨ring menar att marknadsfo¨ring av platser kommer att bli en allt vanligare fo¨reteelse i framtiden. Fortfarande a¨r marknadsfo¨ring av kommuner dock ett nytt och outforskat omra°de och det a¨r oklart hur och till vilken grad kommunerna arbetar med detta.Problemformuleringen lyder:Hur arbetar kommuner fo¨r att marknadsfo¨ra sig mot fo¨retag och kan man urskilja na°gon positiv utveckling ur denna marknadsfo¨ring?Syftet med underso¨kningen a¨r fo¨ljande:Syftet a¨r att kartla¨gga hur synen pa° marknadsfo¨ring av platser skiljer sig mellan olika kommuner i Stockholmsomra°det, hur na°gra av dessa kommuner arbetar med detta och hur la°ngt de kommit i sitt arbete. Vidare vill vi underso¨ka om det ga°r att se na°gon koppling mellan kommunernas arbete med marknadsfo¨ring och det lokala fo¨retagsklimatet i respektive kommun.I underso¨kningen valdes Solna, Haninge och Huddinge kommun ut och personliga intervjuer genomfo¨rdes med marknadsfo¨ringsansvariga pa° de tre kommunerna. Vi analyserade a¨ven statistiska data fra°n Svenskt Na¨ringsliv fo¨r att ja¨mfo¨ra vad fo¨retagen i de tre kommunernas anser om det lokala fo¨retagsklimatet.Resultatet visar pa° att alla tre kommuner arbetar med marknadsfo¨ring av sina kommuner som varuma¨rken men de har kommit olika la°ngt i detta arbete. Eftersom kommunerna a¨nnu inte kommit sa° la°ngt i detta arbete har det dessva¨rre inte ga°tt att urskilja na°gon effekt av detta arbete vad ga¨ller fo¨retagens attityd till kommunerna. Slutsatsen som vi kunna dra av denna underso¨kning a¨r att kommunerna arbetar mycket med att ha°lla en na¨ra kontakt med fo¨retagen fo¨r att skapa en god kom...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: County Branding : En studie i kommuners marknadsföring mot företag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   County Branding : En studie i kommuners marknadsföring mot företag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=33154 [2024-05-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×