Föräldrasamverkan. Bemötande av föräldrar i en skolverksamhet för elever med autism.

1165 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med undersökningen är att ta del av personalens erfarenheter av föräldrasamverkan i en skolverksamhet för elever med autism, från förskola till årskurs fem. Undersökningen fokuseras också på vilken syn skolpersonal har på föräldrasamverkan och vilka förutsättningarna är för ett bra föräldrasamarbete. I arbetet med elever med autism är det nödvändigt att vi har kunskaper om funktionshindret och det specialpedagogiska arbetssättet. I ett föräldrasamarbete behöver vi inta ett förhållningssätt som bygger på ömsesidig respekt där lyhördhet och empati är en viktig grund. Genom detta byggs ett förtroende upp successivt. Arbetet ger en överblick över tidigare forskning om autism, krisutveckling, empati, samtal, familjesituationen, specialpedagogik och specialpedagogens roll och handledning. I teorin anknyter jag till teori om kommunikation. Som metod har den kvalitativa intervjun med semistrukturerade frågor valts. Målgruppen består av fem yrkesverksamma i en skolverksamhet för elever med autism från förskola till årskurs fem. Resultatet visar att lyhördhet och förtroende är en förutsättning för ett samarbete. Föräldrarna måste få möjlighet att påverka det pedagogiska arbetet och erbjudas möjlighet till delaktighet. En av personalens viktigaste roller är att vara medstöttare och ha inblick i familjesituationen. Kunskaper om bemötande, människor i kris och sorg är den kunskap som behövs mest i...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Föräldrasamverkan. Bemötande av föräldrar i en skolverksamhet för elever med autism.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Föräldrasamverkan. Bemötande av föräldrar i en skolverksamhet för elever med autism.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=33333 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×