Etik vid outsourcing - förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare

1903 visningar
uppladdat: 2004-06-03
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med vår uppsats är att skapa förståelse för vilka etiska frågeställningar som aktualiseras i förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare i outsourcingsituationer. Outsourcing, eller utkontraktering innebär att företag lägger ut sin verksamhet till underleverantörer eller lägger ner verksamheten och köper produkter externt. Tidigare forskning har varit koncentrerad kring de ekonomiska konsekvenserna av utkontraktering. Etiska aspekter vid outsourcing mellan arbetstagare och arbetsgivare belyses i denna uppsats med hjälp av relevant lagstiftning, den praktiska situationen och teori om företagsetik och outsouricing. Ett etiskt perspektiv anläggs genom att använda pliktetik och konsekvensetik. Ett pliktetiskt synsätt är svårförenligt med ett marknadsekonomiskt system, eftersom marknadsekonomin alltid förutsätter att arbetstagaren är ett medel, och inte ett mål i sig. Däremot kan de pliktetiska rättigheterna som behandlas inom teorin fungera som ett slags värdemaximer. Konsekvensetiken kan leda till kontraintuitiva resultat i fall oenigheter föreligger om vilkas intressen som skall tillmätas betydelse, och i hur stor utsträckning. Arbetstagarrättigheter har visat sig uppfyllas till varierande grad i praktiken. De urholkas genom att arbetslivet håller på att genomgå en stor strukturomvandling som medför en högre arbetsbelastning och en större osäkerhet om den egna anställningstryggheten. Outsourcing och andra effektiviseringsåtgärder har medfört att arbetstagarens ställning har försvagats. Särskilt de rättigheter som är svåra att kvantifiera och definiera till vissa specifika handlingar har försvagats. Studierna visar att inflytande, stöd, och information har minskat, till nackdel för arbetstagaren och att både arbetstagarorganisationer och arbetsgivarorganisationer förespråkar ökat samhällsansvar för företagen, samtidigt som arbetstagarnas situation i praktiken försämras, och arbetstagarrättigheterna uppfylls i allt mindre utsträckning. Vi finner att ett etiskt agerande i förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare kan äventyras då outsourcing är aktuellt. Et...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Etik vid outsourcing - förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2004-06-03]   Etik vid outsourcing - förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=33390 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×