Tidigare var karriären framför mig, nu är den bakom mig: en deskriptiv och kvalitativ studie om "Trotjänaren" på TeliaSonera AB

645 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Uppsatsen är på uppdrag av TeliaSonera AB. De har genom åren mött en tuffare konkurrens som inneburit omfattande personalnedskärningar och övertalighetsarbete. Samtidigt som organisationen slimmats, finns behovet av övertalig äldre personal med lång yrkeserfarenhet. Den övertaliga återanställs som trotjänare i en personalpool genom en urvalsprocess och förblir anställd så länge kompetensen efterfrågas. Finns ingen efterfrågan, blir lösningen avgångspension eller pension. Syftet med uppsatsen var att skildra hur individen upplevde att bli och vara trotjänare. Vidare hur de används som resurs inom organisationen. Även relationen mellan trotjänare och arbetsgivare beskrevs utifrån ett antal faktorer. Elva telefonintervjuer genomfördes med tio trotjänare och en arbetsledare. Resultatet visade att individerna upplevde trotjänarrollen som en bra lösning. Åldern ansågs vara en begränsande faktor för att söka andra arbeten samtidigt som ekonomisk och social trygghet var betydande. Att bli trotjänare uppskattades eftersom det medför en känsla av att bli sedd, bekräftad och omhändertagen, vilket förstärkte lojaliteten gentemot företaget. Trotjänarna anpassade sig till företagets varierande behov oavsett kompetenskrav. Sålunda fick arbetsgivaren en tillgänglig, flexibel och temporär resurs. Studien visar att arbetsgivaren matchar kompetens till uppdrag relativt bra, men det finns förbättringsmöjligheter. Majoriteten upplevde en trygghet med tillfälliga uppdrag, medan några uttryckte osäkerhet och rädsla. Flertalet ansåg att tillhörigheten var kopplad till uppdrag, medan andra kände tillhörighet i gruppen trotjänare. Några upplevde ensamhet i rollen som trotjänare. Tankemässigt befann sig trotjänarna olika långt i övergångsfasen mellan yrkeslivet och pension. De flesta hade accepterat och såg fram emot att gå i pension. Pensionen upplevdes som en möjlighet att förverkliga drömmar. Ett vanligt uttryck var "Tidigare var karriären framför mig, nu är den bakom mig". Sammanfattningsvis visar studien att TeliaSoneras hantering av trotjänare upplevs både positivt och negativt. De flesta är nöjda med trotjänarrollen, vilke...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Tidigare var karriären framför mig, nu är den bakom mig: en deskriptiv och kvalitativ studie om "Trotjänaren" på TeliaSonera AB

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Tidigare var karriären framför mig, nu är den bakom mig: en deskriptiv och kvalitativ studie om "Trotjänaren" på TeliaSonera AB
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=33646 [2024-05-21]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×