Skolmedling: en komparativ, metod- och lagstudie

1262 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med detta arbete har varit att utreda vad skolmedling är och att visa hur den kan använ-das som en alternativ konfliktlösningsmetod i skolan. Jag har även gjort en granskning av rättsläge. Varför ska skolor eller någon annan använda medling? På denna fråga finns det flera svar. Medling är oftast ett snabbare sätt att lösa konflikter än den traditionella rättsprocessen. Undersökningar visar att medling i skolan minskar förekomsten av mobbning. Medling lär eleverna att själva lösa sina konflikter, och ger en harmonisk och fredlig atmosfär i skolan. Skolmedling är också en utbildning i emotionell intelligens (EQ) som bygger på och utvecklar värdegrunder som moral och etik. Eleverna lär sig att respektera både varandra och materiella ting, de lär sig empati och att sätta ord på sina känslor. Helt enkelt att hantera konflikter, vilket är något som vi alla måste göra dagligen på ett eller annat sätt. För att visa vad skolmedling är har jag gjort en deskriptiv granskning av de konfliktlösningsalternativ som skolor idag använder samt redogör för teorin bakom medling/skolmedling. Rättsutredningen görs dels genom en komparativ undersökning av den norska skolmedlingen, dels genom att utreda de svenska möjligheterna till skolmedling inom den befintliga lagstiftningen. Den komparativa studien sker endast mot Norge. Den rättsliga utredningen har avgr...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Skolmedling: en komparativ, metod- och lagstudie

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Skolmedling: en komparativ, metod- och lagstudie
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=33751 [2024-04-30]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×