Hur kan interna och externa marknadsföringsverktyg balanseras i syfte att lyckas med förbättringsprocesser?

1388 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Att ständigt förändra sig och förbättra sig är något företag bör arbeta med kontinuerligt för att kunna anpassa sig till markandens krav. Det handlar om att på så vis överleva det markandskrig som pågår där man antingen vinner eller försvinner. Förbättringsprocesser är allt arbete för företagets överlevnad. Kvalitet, kundorientering och verksamhetsutveckling är nyckelord som ständigt kräver uppmärksamhet. Intern marknadsföring är aktiviteter som motiverar de anställda att arbeta engagerat och effektivt. Extern marknadsföring lockar kunder till företaget men har ingen betydelse om den anställde inte kan leverera den förväntade tjänsten. Det är således viktigt att balansera både den interna och den externa marknadsföringen för att på bästa sätt skapa kvalitet och värde i alla dess avseenden. Detta är en dilemma som upprepat visar sig vara problematiskt för företagen. En svårighet för företagsledningar ligger i att ta ställning till vad som bör prioriteras. Vilka mål och behov bör sättas i centrum för att generera störst nytta? Uppsatsens ämne är inspirerat av en doktorsavhandlig om förbättringsprocesser utformad av Inger Gravesen, forskare och lektor vid Stockholms Universitet. Arbetet behandlar drivkrafter bakom förbättringsprocesser i olika företag och hur det säkerställs genom diverse kvalitetscertifikat. Vi motsätter oss detta men håller med om att förbättring är en evighetsprocess av aktiviteter som kräver ständig energi. Om företagets interna och externa marknadsföring balanseras och används väl anser vi att företaget lättare kan kartlägga områden som kräver förbättring. I vår uppsats har vi undersökt två olika företag och besvarat vår frågeställning; Hur interna och externa marknadsföringsverktyg kan balanseras i syfte att lyckas med förbättringsprocesser? Vi har valt en av världens största banker och världens största företag inom leverantörsbranschen för att undersöka hur företagen arbetar med de interna och externa marknadsföringsverktygen. Företagen är anonyma av sekretess skäl och kallas i uppsatsen för enkelhetens skull Banken och Leveransföretaget. På Banken intervjuades 12 anställda på olika positioner i företaget och 10 anställda på olika nivåer och positioner på Leveransföretaget. I våra slutsatser fann vi att företagets största problematik låg i de interna markandsföringsverktygen. Båda företagen var hårt styrda av de Amerikanska huvudkontoret och beslutsprocesserna inom företagen krävde många, långa vägar innan något kunde tillföras. Båda företagen har även problem med att lyckas få de anställda motiverade och visa att de brys sig om dessa. Förvånande var det inom samma områden företagens största problem fanns. De problem som bör prioriteras och där våra rekommendationer bör i första hand tas tillvara redovisas i de slutliga kapitlen. Utmaningen li...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur kan interna och externa marknadsföringsverktyg balanseras i syfte att lyckas med förbättringsprocesser?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Hur kan interna och externa marknadsföringsverktyg balanseras i syfte att lyckas med förbättringsprocesser?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=33897 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×