I en värld som förändras allt snabbare ökar företagens behov av att kunna
genomföra förändringar. Resultatet av en förändring är beroende av de
människor som ska genomföra den. Därför är det viktigt för företag att
kunna hantera faktorer som påverkar hur människor genomför förändringen som
till exempel delaktighet och motstånd.
Vårt syfte med uppsatsen är att studera hur företag genom utbildning kan
skapa delaktighet och minska motstånd mot förändring på mellanchefsnivå.
Vid företaget SkiStar har utbildningssatsningar och nytänkande i bland
annat förändringsarbete nominerat företaget till ett flertal utmärkelser.
SkiStar vann till exempel "Sticka Ut Hakan-priset" 2002. Företaget har
genomfört ett antal utbildningssatsningar tidigare, men det är för
utbildningssatsningen "SkiStar Academy" som de har blivit uppmärksammade.
Vad är det som gör denna utbildningssatsning så uppmärksammad? Hur har den
påverkat förändringsarbetet i företaget med avseende på delaktighet och
motstånd mot förändringar?
Som forskningsmetod har vi valt att använda oss av en fallstudie där vi har
intervjuat utvalda respondenter i företaget. Vi har kommit fram till att
utbildningssatsningen har innehållit flera delar som har påverkat
delaktighet och motstånd mot förändringar på ett sätt som vi tycker stämmer
överens med den teori vi har hittat i ämnet. Utbildningssatsningen har
varit genomgripande i hela företaget vilket har ökat möjligheter till
socialt nätverk och utbyte av tankar och idéer, samt skapat en "vi-känsla"
i företaget. Utbildningen har också inriktat sig på ökad självinsikt,
vilket bidrar till öppnare gränser mellan de olika destinationerna.
Revirhävdandet som är en form av motstånd har blivit mindre efter
utbildningen. Detta är faktorer som både enligt empiri och teori påverkar
delaktighet och förändringsmotstånd.
Våra slutsatser är att utbildningssatsningen har haft effekt på både
motstånd mot och delaktighet i förändringar. Vi tror dock att det är
viktigt ...