Syfte: Syftet med denna uppsats är att visa för andra tjänsteföretag hur vårt fallföretag FöreningsSparbanken med hjälp av att arbeta i projektform skapat ett mångfaldskontor och på så sätt fått en mer komplett och lönsam organisation. Metod: Genom tillämpning av kvalitativ metod, abduktion och hermeneutik har vi velat göra en så djupgående studie som möjligt av vårt fallföretag. Datainsamlingen har skett med hjälp av sekundärdata, i form av litteratur inom de tre teoriområden och primärdata, i form av personliga intervjuer. Slutsatser: Under vårt uppsatsarbete har vi fått uppfattningen att projektformen är den vanligaste och det främsta arbetssättet att arbeta med en mångfaldssatsning. Vi upplever dock att det finns en risk vid användandet av den sedvanliga projektformen. När projektet ses som genomfört och projektgruppen upplöses är det en risk att mångfaldstänkandet med tiden sakta försvinner istället för att bli en naturlig del av företagets verksamhet. För att kringgå detta problem menar vi att företag bör använda sig av utvecklingsprojekt. Utvecklingsprojekt lämpar sig väl eftersom det ingår inom ett utvecklingsprojekts ramar att projektämnet, i detta fall mångfald, blir en del av rutinverksamheten. Det optimala målet för ett mångfaldsprojekt anser vi uppnås då ett företags kultur samt inneboende värderingar influeras av mångfaldstänkandet. Om man inte lyckas med att förändra kulturen och de grundläggande värderingarna tror vi aldrig att mångfaldstänkandet inom en organisation kan bli bestående. Genom att förändra ett företags mest centrala del, företagskulturen, har man möjlighet att utifrån denna kunna nå ut till samtliga delar av ett företag. Med stöd av en mångfaldskultur kan företaget utveckla och göra de övriga delarna i Service management systemet mer komplett. Ett mer komplett Service management system leder till ett mer lönsamt tjänsteföretag, som har lättare att anpassa sig och sin verksamhet till sin omvärld. De tre teorierna, mångfald, projekt och Service management systemet, är var för sig på intet sätt nyskapande. Sammankopplingen dem emellan anser vi däremot vara ett nytt angreppssätt. Vi menar därigenom att vi funnit ett nytt sätt att se på hur ett mångfaldsprojekt kan påverka ett tjänsteföretag. Genom detta angreppssätt hoppas vi kunna väcka ett intresse för mångfald även hos andra tjänsteföretag.

2350 visningar
uppladdat: 2004-01-15
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Syftet med denna uppsats är att visa för andra tjänsteföretag hur vårt fallföretag FöreningsSparbanken med hjälp av att arbeta i projektform skapat ett mångfaldskontor och på så sätt fått en mer komplett och lönsam organisation. Metod: Genom tillämpning av kvalitativ metod, abduktion och hermeneutik har vi velat göra en så djupgående studie som möjligt av vårt fallföretag. Datainsamlingen har skett med hjälp av sekundärdata, i form av litteratur inom de tre teoriområden och primärdata, i form av personliga intervjuer. Slutsatser: Under vårt uppsatsarbete har vi fått uppfattningen att projektformen är den vanligaste och det främsta arbetssättet att arbeta med en mångfaldssatsning. Vi upplever dock att det finns en risk vid användandet av den sedvanliga projektformen. När projektet ses som genomfört och projektgruppen upplöses är det en risk att mångfaldstänkandet med tiden sakta försvinner istället för att bli en naturlig del av företagets verksamhet. För att kringgå detta problem menar vi att företag bör använda sig av utvecklingsprojekt. Utvecklingsprojekt lämpar sig väl eftersom det ingår inom ett utvecklingsprojekts ramar att projektämnet, i detta fall mångfald, blir en del av rutinverksamheten. Det optimala målet för ett mångfaldsprojekt anser vi uppnås då ett företags kultur samt inneboende värderingar influeras av mångfaldstänkandet. Om man inte lyckas med att förändra kulturen och de grundläggande värderingarna tror vi aldrig att mångfaldstänkandet inom en organisation kan bli bestående. Genom att förändra ett företags mest centrala del, företagskulturen, har man möjlighet att utifrån denna kunna nå ut till samtliga delar av ett företag. Med stöd av en mångfaldskultur kan företaget utveckla och göra de övriga delarna i Service management systemet mer komplett. Ett mer komplett Service management system leder till ett mer lönsamt tjänsteföretag, som har lättare att anpassa sig och sin verksamhet till sin omvärld. De tre teorierna, mångfald, projekt och Service management systemet, är var för sig på intet sätt nyskapande. Sammankopplingen dem emellan anser vi däremot vara ett ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Syfte: Syftet med denna uppsats är att visa för andra tjänsteföretag hur vårt fallföretag FöreningsSparbanken med hjälp av att arbeta i projektform skapat ett mångfaldskontor och på så sätt fått en mer komplett och lönsam organisation. Metod: Genom tillämpning av kvalitativ metod, abduktion och hermeneutik har vi velat göra en så djupgående studie som möjligt av vårt fallföretag. Datainsamlingen har skett med hjälp av sekundärdata, i form av litteratur inom de tre teoriområden och primärdata, i form av personliga intervjuer. Slutsatser: Under vårt uppsatsarbete har vi fått uppfattningen att projektformen är den vanligaste och det främsta arbetssättet att arbeta med en mångfaldssatsning. Vi upplever dock att det finns en risk vid användandet av den sedvanliga projektformen. När projektet ses som genomfört och projektgruppen upplöses är det en risk att mångfaldstänkandet med tiden sakta försvinner istället för att bli en naturlig del av företagets verksamhet. För att kringgå detta problem menar vi att företag bör använda sig av utvecklingsprojekt. Utvecklingsprojekt lämpar sig väl eftersom det ingår inom ett utvecklingsprojekts ramar att projektämnet, i detta fall mångfald, blir en del av rutinverksamheten. Det optimala målet för ett mångfaldsprojekt anser vi uppnås då ett företags kultur samt inneboende värderingar influeras av mångfaldstänkandet. Om man inte lyckas med att förändra kulturen och de grundläggande värderingarna tror vi aldrig att mångfaldstänkandet inom en organisation kan bli bestående. Genom att förändra ett företags mest centrala del, företagskulturen, har man möjlighet att utifrån denna kunna nå ut till samtliga delar av ett företag. Med stöd av en mångfaldskultur kan företaget utveckla och göra de övriga delarna i Service management systemet mer komplett. Ett mer komplett Service management system leder till ett mer lönsamt tjänsteföretag, som har lättare att anpassa sig och sin verksamhet till sin omvärld. De tre teorierna, mångfald, projekt och Service management systemet, är var för sig på intet sätt nyskapande. Sammankopplingen dem emellan anser vi däremot vara ett nytt angreppssätt. Vi menar därigenom att vi funnit ett nytt sätt att se på hur ett mångfaldsprojekt kan påverka ett tjänsteföretag. Genom detta angreppssätt hoppas vi kunna väcka ett intresse för mångfald även hos andra tjänsteföretag.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-15]   Syfte: Syftet med denna uppsats är att visa för andra tjänsteföretag hur vårt fallföretag FöreningsSparbanken med hjälp av att arbeta i projektform skapat ett mångfaldskontor och på så sätt fått en mer komplett och lönsam organisation. Metod: Genom tillämpning av kvalitativ metod, abduktion och hermeneutik har vi velat göra en så djupgående studie som möjligt av vårt fallföretag. Datainsamlingen har skett med hjälp av sekundärdata, i form av litteratur inom de tre teoriområden och primärdata, i form av personliga intervjuer. Slutsatser: Under vårt uppsatsarbete har vi fått uppfattningen att projektformen är den vanligaste och det främsta arbetssättet att arbeta med en mångfaldssatsning. Vi upplever dock att det finns en risk vid användandet av den sedvanliga projektformen. När projektet ses som genomfört och projektgruppen upplöses är det en risk att mångfaldstänkandet med tiden sakta försvinner istället för att bli en naturlig del av företagets verksamhet. För att kringgå detta problem menar vi att företag bör använda sig av utvecklingsprojekt. Utvecklingsprojekt lämpar sig väl eftersom det ingår inom ett utvecklingsprojekts ramar att projektämnet, i detta fall mångfald, blir en del av rutinverksamheten. Det optimala målet för ett mångfaldsprojekt anser vi uppnås då ett företags kultur samt inneboende värderingar influeras av mångfaldstänkandet. Om man inte lyckas med att förändra kulturen och de grundläggande värderingarna tror vi aldrig att mångfaldstänkandet inom en organisation kan bli bestående. Genom att förändra ett företags mest centrala del, företagskulturen, har man möjlighet att utifrån denna kunna nå ut till samtliga delar av ett företag. Med stöd av en mångfaldskultur kan företaget utveckla och göra de övriga delarna i Service management systemet mer komplett. Ett mer komplett Service management system leder till ett mer lönsamt tjänsteföretag, som har lättare att anpassa sig och sin verksamhet till sin omvärld. De tre teorierna, mångfald, projekt och Service management systemet, är var för sig på intet sätt nyskapande. Sammankopplingen dem emellan anser vi däremot vara ett nytt angreppssätt. Vi menar därigenom att vi funnit ett nytt sätt att se på hur ett mångfaldsprojekt kan påverka ett tjänsteföretag. Genom detta angreppssätt hoppas vi kunna väcka ett intresse för mångfald även hos andra tjänsteföretag.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=34024 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×