I Stockholms ytterstad orsakar tunnelbanans tydligt radiella struktur svaga
tvärkopplingar mellan förorterna. Tvärbanan, spårvagnen mellan stadens södra
och västra förorter i det halvcentrala bandet, är ett framgångsrikt försök att
förbättra tvärförbindelserna i Stockholms kollektivtrafiknät. Under den
fortsatta utbyggnaden av tvärbanan kan en samordnad kollektivtrafik- och
bebyggelseplanering bidra till att integrera ytterstadens stadsdelar med
varandra.
Mariehäll-Brommafältet-Ulvsunda i nordöstra Stockholm är ett av 12
stadsutvecklingsområden som enligt Stockholms översiktsplan från 1999 utgör
stadens framtida utvecklingsresurs för en blandad och varierad stadsbebyggelse.
Idag domineras området av Bromma flygplats, vars buller förhindrar nybyggnad av
bostäder i stora delar av området. Tvärbanan, som idag går mellan Sickla och
Alvik, planeras inom kort förlängas norrut i två grenar via Ulvsunda
industriområde och Bromma flygplats. Tvärbanan kan förväntas förändra mycket i
ett område som idag är dåligt kollektivtrafikförsett. Om flygverksamheten läggs
ner på Bromma flygplats har området potential för att utvecklas till en
attraktiv ytterstadsdel.
Studieområdet sträcker sig i nord-sydlig riktning längs Bällstaviken och utgörs
idag av en splittrad stadsbygd som i många delar domineras av
industribebyggelse och tungt trafikerade vägar. Insprängda mellan mindre
grönområden och industriområden finns ett fåtal bostadsområden. Grönstrukturen
i studieområdet är mycket fragmenterad med få sammanhängande grönområden.
Områdets största kvalitet är dess läge, som är såväl centralt som vattennära.
För analysen av studieområdet används två metoder för stadsbildsanalys, som på
olika sätt belyser vilken betydelse den fysiska strukturen har för hur de
offentliga rummen används. Den ena metoden är visuell och hämtad från Kevin
Lynchs bok ”The image of the city” och den andra strukturell och bygger på den
rumsliga syntaxanalysen. I den visuella analysen av studieområdet framträder
barriärerna i form av större vägar och järnvägen mycket tydligt. Dessa
barriärer orsakar dåliga kopplingar mellan stadsdelarna, något som även framgår
tydligt av den strukturella analysen.
De strukturella och visuella svagheter och problem som analyserna visar
hanteras i ett skissförslag. Förslaget visar hur området kan utvecklas när
flygverksamheten på Bromma flygplats har lagts ner. Genom att använda tvärbanan
som strukturbildande element i studieområdet, skapa ett integrerat gatunät
mellan stadsdelarna och minska barriäreffekterna genom nya trafiklösningar kan
de svaga kopplingar som visas i analysen förbättras.
Tvärbanans betydelse som strukturbildande element beror på vilken karaktär
spårvagnslinjen genom området får. En snabbspårväg på inhägnad bana med få
hållplatser bildar ytterligare en barriär, medan en stadsspårväg i gaturummet
med tätt placerade hållplatser utgör en kvalitet i en framtida blandstadsdel.
Studieområdet har mycket olika karaktär i olika delar, varför tvärbanans kaktär
bör varieras mellan olika områden. Genom Ulvsunda kan den utformas som en
stadsspårväg med tätt placerade hållplatser och låga hastigheter, för att
främja service och boende i en framtida blandstadsdel. Sträckningen norrut från
Bromma flygplats utefter Ulvsundavägen kan utformas som snabbspårvägssträcka,
med höga hastigheter på egen inhägnad bana och glest mellan hållplatserna.
Skissförslagets huvudprinciper är att utveckla områdets potentiella stråk och
noder, bygga bullerskyddade miljöer, ta vara på områdets kvaliteter samt främja
befintliga och framtida grönsamband.
Områdets hållplatslägen är viktiga punkter där offentliga rum skapas och
förutsättningar för serviceetablering bör främjas. I attraktiva, vattennära
områden kring Ulvsundaviken föreslås attraktiva bostadskvarter, medan buller-
och riskstörda lägen invid Ulvsundavägen inrymmer renodlade verksamhetsområden.
Handelsområdet vid Bromma flygplats utvecklas och förtätas med
kontorsbyggnader. I ett senare skede kan flygplatsområdet utvecklas vidare med
bostadsbebyggelse.
De nya områdena formas kring välintegrerade nät av gator och gångvägar. I
Ulvsunda industriområde byggs ett modifierat rutnät av gator upp, med ett
flertal tvärkopplingar över Ulvsundavägen och fria siktlinjer ut över vattnet.
Ulvsundavägens södra del avlastas genom en ny tvärförbindelse i tunnel under
Bällstavägen och vägen ändrar karaktär från trafikled till boulevard. I de
norra delarna av studieområdet byggs två trafikplatser om för att underlätta
orientering, ändra...