Dagens samhälle blir mer och mer beroende av olika typer av
kommunikationsmedel. GIS kan på ett effektivt och smidigt sätt planera för
samhällets krav på transporter och kommunikation. Detta kan göras med olika
typer av nätverksanalyser i olika GIS där man kan beräkna och planera olika
färdvägar.
På WM-data, där examensarbetet har utförts, används bl a
utvecklingsverktyget MapObjects.
MapObjects saknar i sitt grundutförande en nätverksmodul för att kunna
utföra olika analyser för planering av färdvägar. Syftet med detta
examensarbete var att göra förstudier och undersökningar om vilka databaser
och vilka beräkningsmetoder (algoritmer) som behövs för att WM-data ska
kunna bygga en egen nätverksmodul. Dessutom har ett förslag på hur
nätverksmodulen ska fungera föreslagits.
Detta examensarbete har genomförts genom intervjuer, samtal och
självstudier av tänkbara databaser och beräkningsmetoder. Utöver detta har
vi bidragit med våra egna tankar och funderingar kring hur denna
nätverksmodul ska kunna fungera och se ut.
Som slutsats kan dras att en nätverksmodul av den här typen skulle kunna
vara hur komplex och avancerad som helst. Hur avancerad och komplex
nätverksmodulen är beror på vilka krav som ställs på den. Att lösa
avancerade nätverksanalyser mellan flera punkter är ett så kallat NP-komplett
(NP, nondeterministic algorithm in polynominal time) problem vilket
innebär att det inte finns någon exakt lösning på problemet som man i dag
känner till.
Vid val av algoritmer finns det många olika algoritmer som går att använda
för olika ändamål. I detta fall gäller det att hitta en algoritm som kan
klara av att genomföra så noggranna beräkningar på en så kort tid som
möjligt. Algoritmerna ska som resultat få fram den "bästa vägen" mellan
punkter. De algoritmer som valts att för att lösa avancerade
nätverksanalyser är A*-algoritmen, för den är snabbare än Dijkstra's
algoritm. Förutom dessa används Kruskals algoritm eftersom den ger ett bra
resultat.
Ska man se till de vägdatabaser som finns i dagens läge, så är de endast ett
begränsat antal vägdatabaser som lämpar sig att använda till en
nätverksmodul som denna. För att få en så bra databas som möjligt bör en
integrering av olika geografiska databaser ske och dessutom bör den sedan
kompletteras med ytterligare information från andra typer av da...