Kraven har ökat på insyn och inflytande från medborgarna i
samhällsutvecklingen. Medborgarnas medverkan i planeringsprocessen är viktig av
flera skäl. Arenor där medborgarna ges möjlighet att diskutera och debattera
behövs. Bland annat har tillkomsten av Internet skapat nya möjligheter till
dialog mellan medborgare och myndigheter. Demokrati och IT var för sig skulle
man kunna betrakta som två stora intresseområden i vårt samhälle. Optimisterna
tänker att en förening av dessa ska kunna vara gynnsam för båda ”parter” och
skapa såväl ökad tillgänglighet som delaktighet och därmed en mer livskraftig
och stabil demokrati.
Det finns ett flertal exempel på kommuner i Sverige som numer presenterar sin
översiktsplan på Internet. Vanligast tycks fortfarande vara att dessa behandlas
på traditionellt sätt, dvs översiktsplanen finns att läsa i sin helhet på
kommunens hemsida och allmänheten har möjlighet att ge synpunkter på
traditionellt sätt med brev eller e-mail. De svenska e-demokratiprojekten vad
gäller plansamråd är ännu bara krusningar på ytan.
I examensarbetet presenteras och analyseras e-demokratiprojektet Vision
Ronneby, som jag har följt under hösten 2003 då förslaget till ny översiktsplan
varit på samråd. Två andra e-demokratiprojekt presenteras också,
Internetbaserat rådslag i Kalix och dialog med Internet i Nynäshamn. Dessa
projekt liknar i många avseenden projektet i Ronneby men visar även på
intressanta skillnader som exempelvis lite andra utgångspunkter och
genomförandemetoder.
Ronnebys senaste översiktsplan från 1991 har blivit inaktuell och arbetet har
pågått sedan 1998 med att ta fram en ny plan. Under samrådsskedet för den nya
planen har ett nytt sätt för dialog prövats. Utvalda delar av förslaget till
översiktsplanen har presenterats i populärversion på hemsidan vision.ronneby.se
och medborgarna har bl a givits möjlighet att ge synpunkter genom en ”tyck
till”-funktion, relaterad till ett antal teman, direkt på hemsidan. Den
officiella samrådstiden för översiktsplanen var 2 september till den 30
november 2003. Planen beräknas efter sammanställning av inkomna synpunkter och
utställning att antas i slutet av 2004.
Utifrån synpunkten att ett (1) inlägg per dag kunde vara ett bra resultat, kan
projektet anses vara lyckat då totalt 93 inlägg gjordes under samrådstidens 91
dagar. Förväntningar har inte uttryckts i vilken mån människor tar del av
debatten utan att göra egna inlägg, men i antalet besökare på hemsidan sattes
100 besökare per dag upp som riktvärde. Ur statistik för hemsidan kan utläsas
att 2073 unika besökare besökt vision.ronneby.se under samrådstiden vilket i
genomsnitt är 71 besökare per dag. Utav de 2073 besökarna besökte 24 procent
hemsidan mer än en gång. Detta kan tyda på att intresse fanns att följa upp vad
som hände och se vad andra lämnat för synpunkter. Statistiken visar också att
antalet besök var störst under vardagarna, men ändå relativt jämnt fördelade
över veckan. Även om aktiviteten alltså är mindre under helger är det tydligt
att vision.ronneby.se påtagligt ökat tillgängligheten till informationen kring
översiktsplanen.
När detta examensarbete skrivs är samrådet avslutat men har ännu ej behandlats
politiskt. Därför är studien begränsad och tar inte upp hur metoden eventuellt
påverkar beslut och översiktsplanens slutgiltiga form, t ex genom att nya
kunskaper eller idéer inlemmats. På vision.ronneby.se har
Samhällsbyggnadskontoret aviserat att alla synpunkter kommer att tas med i den
fortsatta diskussionen om översiktsplanens utformning. Under möten inom
projektgruppen och genom samtal med politikerna i ledningsgruppen för
översiktsplanen har det dock framkommit att det är osäkert hur synpunkterna ska
behandlas. Kommer synpunkterna ges olika värde beroende på hur de inkommit, via
Internet, med post, telefon etc, och om fullständigt namn funnits eller endast
signatur? Ett sätt som diskuterats är att alla synpunkter från
vision.ronneby.se ska läggas i en ”gemensam säck” för att underlätta för
tjänstemännen att skriva samrådsredogörelsen. Kommer då medborgarna anse att
deras synpunkter har tagits på allvar?
Av vikt vid en analys av dialogen med medborgarna är när och hur i processen
medborgarna tillåts delta, men också hur politiker och tjänstemän förhåller sig
konkret...