Librarians and Faculty in Information Literacy Assessment : Implications of Disciplinary Conditions for the Interpretation of Documents in the Bologna Process

958 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Som en följd av att informationskompetens lyfts fram i Bolognaprocessen som ett betydelsefullt element i all högre utbildning har ämnet uppmärksammats i stigande grad inom universitetsvärlden. Bolognaprocessen har även föranlett ändringar i svensk lagstiftning som gör kursplaner till juridiskt bindande dokument. Kursplanernas lärandemål måste examineras för att man ska kunna säkerställa att de har uppfyllts. Samhällsvetenskapliga fakulteten som inom Lunds universitet ligger i framkanten av genomförandet av dessa förändringar har fastställt riktlinjer för hur examination av informationskompetens ska utföras. Syftet med denna magisteruppsats är att, med utgångspunkt i dessa styrdokument från Lunds universitet, undersöka hur Bolognaprocessens riktlinjer kan utgöra en arena för samarbete mellan bibliotekarier och ämneslärare kring examination av informationskompetens, och vilka förutsättningar för framgångsrik samverkan som kan urskiljas inom yrkesgruppernas teoretiska traditioner. Detta görs genom textanalys av dokument som producerats inom ramen för Bolognaprocessen, eller som en följd av den. Som bakgrund till dokumentanalysen presenteras en litteraturstudie med fokus på hur examination av informationskompetens behandlas inom den biblioteks- och informationsvetenskapliga litteraturen och inom Higher Education-litteraturen. Därtill diskuteras begreppen informationskompetens och kritiskt tänkande, hur de definieras och används, samt relationen dem emellan och till livslångt lärande. Resultaten visar att begreppet informationskompetens används främst inom biblioteks- och informationsvetenskap medan begreppet kritiskt tänkande används i liknande sammanhang inom Higher Education. Begreppen är närliggande, de överlappar varandra men fokuserar på olika aspekter av området. Båda anses vara användbara verktyg för livslångt lärande. Inom biblioteks- och informationsvetenskap finns olika uppfattningar om informationskompetens, som kontextbundet eller som överförbara färdigheter. Liknande uppdelning finns mellan Higher Education-teoretikernas uppfattning om kritiskt tänkande. En framträdande skillnad mellan disciplinerna är att inom biblioteks- och informationsvetenskap är samarbete mellan bibliotekarier och ämneslärare efterfrågat, vilket helt saknas inom Higher Education. I de studerade dokumenten uttrycks en uppfattning om informationskompetens som främst kontextbundet men samtidigt överförbart. I analysen visade det sig att det endast var i de lokala styrdokumenten som termen informationskompetens faktiskt används. Livslångt lärande har alltså tolkats som att förutsätta informationskompet...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Librarians and Faculty in Information Literacy Assessment : Implications of Disciplinary Conditions for the Interpretation of Documents in the Bologna Process

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Librarians and Faculty in Information Literacy Assessment : Implications of Disciplinary Conditions for the Interpretation of Documents in the Bologna Process
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=35106 [2024-06-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×