”Korridorsprogrammet” – en kvalitativ studie av skolk bland Angeredsgymnasiets elever

1307 visningar
uppladdat: 2007-12-19
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vårt syfte med den här studien är att undersöka varför gymnasieelever skolkar, och se hur man kan förstå detta utifrån de socialpsykologiska begreppen attityder, socialisation och roller. Studien är kvalitativ och omfattar tre fokusgrupper med sammanlagt 21 ungdomar som går på Angeredsgymnasiets estetiska program. Vi utgår från elevernas egna berättelser i vårt resultat. De tre huvudsakliga frågeställningarna som studien grundas på är: Hur påverkas ungdomarnas skolk av deras syn på gymnasiet? Vilken roll spelar människorna i elevernas omgivning för deras skolk? Vilken betydelse har elevernas syn på skolk för deras frånvaro? Resultatet av vår studie visar att ungdomarna har en positiv attityd till gymnasiet och de anser att det är viktigt för deras framtid. Trots detta skolkar de och det beror bland annat på skolans struktur, kompisars och lärares påverkan. Eleverna påtalar själva att det är i skolan man lär sig ta ansvar och på så sätt är skolan en viktig socialisationsmiljö för dem. Det är främst kompisarna som påverkar ungdomarnas skolk och det kan till och med vara de som får ungdomarna att börja skolka. Föräldrarna påverkar inte lika mycket och de kanske inte ens vet hur mycket deras barn går i skolan eller inte. Läraren påverkar också skolket och eleverna uppger att om de har en bra lärare vill de inte missa lektionen. De fortsätter sedan med att säga att det är lättare att skolka från en lektion som känns meningslös och när de känner att de kan lära sig mer genom att läsa hemma. Ungdomarna beskriver en önskan om att ha en relation till läraren och detta kan bidra till en svår balansgång mellan lärarens formella roll och den informella. Vårt resultat visar också att ungdomarnas syn på skolket påverkar dem, och de skapar själva reg...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: ”Korridorsprogrammet” – en kvalitativ studie av skolk bland Angeredsgymnasiets elever

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-12-19]   ”Korridorsprogrammet” – en kvalitativ studie av skolk bland Angeredsgymnasiets elever
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=35165 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×