Krossade förhoppningar hos Lindex - Kan synergieffekter förutspås?

1191 visningar
uppladdat: 2007-03-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Oförmågan att överbrygga kulturella skillnader är en av de vanligaste anledningarna till att synergier sällan realiseras i samband med förvärv. Fallstudien i denna uppsats av Lindex förvärv av Twilfit förstärker denna åsikt. Efter förvärvet i januari 2002 skulle Twilfit integreras i Lindex. Twilfit hade en flexibel inköpsorganisation med stor kundmedvetenhet. Lindex å andra sidan var duktiga på att skapa stordriftsfördelar och få ner kostnaderna vid inköp. Sättet integrationen sköttes på minskade flexibiliteten i Twilfits inköpsorganisation och gjorde att företaget inte längre kunde tillgodose sina kunder med plagg av hög modegrad. Realisationer följde och varumärket tappade i värde till följd av att kunderna vandes vid lägre priser. Orsakerna till detta misslyckande var till stor del att fel affärsmodell utformades för Twilfit, men också att det fanns betydande kulturella skillnader mellan de båda företagen vilka också stod i vägen för synergierna och som tycks ha bidragit till att fel affärsmodell valdes. Nu efteråt önskar den dåvarande VD:n att fler från Twilfits ledning hade bytts ut, dock är det vår mening att detta hade kunnat ge ett ännu sämre resultat. Genom att låta företagen var för sig utveckla sina styrkor och med hjälp av det andra företagets, möjligtvis kompletterande styrkor, eliminera det egna företagets svagheter, tror vi att förvärvet hade kunnat bli lyckosamt. Twilfit hade kunnat bygga vidare på sitt starka varumärke inom branschen som förmedlar kvalitet, erfarenhet, kundnärhet och service. Från Lindex kunde de fått en ökad kostnadsmedvetenhet, effektivare distributionskanaler, marknadsföring och administration. Praktikfallet ger oss flera viktiga faktorer som är kritiska när det gäller värdering av synergier ur ett aktieägarperspektiv, som också visat sig uppkomma i en mängd andra fall vid jämförelser med genomförda studier. Även i dessa fall så var en av flera viktiga faktorer att de kulturella skillnaderna inte uppmärksammades. Att värdera synergieffekter är till stor del att värdera den kommande implementeringsprocessen, aktieägaren bör avgöra vilka svårigheter som finns med det framtida förvärvet där vi identifierat några av de mest kritiska faktorerna med hjälp av tidigare utförda studier och den vi själva genomfört. En aktieägare bör också själv ta ställning till huruvida de synergieffekter som förutspås av ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Krossade förhoppningar hos Lindex - Kan synergieffekter förutspås?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-03-01]   Krossade förhoppningar hos Lindex - Kan synergieffekter förutspås?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=35242 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×