Kreativitet i matematikundervisningen : Ett lärarperspektiv

1159 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Forskning kring matematikundervisning visar på att det finns ett behov av en förändrad matematikundervisning inom gymnasieskolan. Tidigare har undervisningen varit starkt inriktad på att eleverna ska utveckla färdigheter i att till exempel utföra beräkningar och förenkla algebraiska uttryck. Denna undervisningsform har gjort det svårt för många elever att knyta an matematiken till vardag och verklighet. Utifrån tidigare erfarenheter och tidigare bedriven forskning har vi fått en uppfattning om att kreativiteten många gånger saknas i matematikundervisningen. Denna studie syftar till att utifrån ett lärarperspektiv belysa kreativitet i matematikundervisningen inom gymnasieskolan. Som metod för att uppfylla studiens syfte har en kvalitativ forskningsintervju valts. Resultatet visar att alla de intervjuade lärarna ställer sig positiva till en mer kreativ matematikundervisning, där variation i undervisningen är central. Detta arbetssätt leder enligt lärarna till ökat intresse och förståelse för matematik hos eleverna. Resultatet visar dock också att det inte alltid är helt lätt att planera och genomföra en kreativ undervisning inom gymnasieskolans matematikkurser då brist på tid och idéer kan ge mindre utrymme för ett kreativt arbetssätt. Efter studiens genomförande ser vi en möjlig koppling mellan kreativitet och didaktisk kompetens. Genom att som lärare besitta en didaktisk kompetens kan en mer kre...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kreativitet i matematikundervisningen : Ett lärarperspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Kreativitet i matematikundervisningen : Ett lärarperspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=35266 [2024-05-14]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×