Skötsamhet, frustration och självförverkligande : om elevers handlingsstrategier och utbildningsperspektiv på det individuella programmet

1174 visningar
uppladdat: 2002-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Det individuella programmet är en utbildning för dem som av olika skäl inte läser på något av gymnasieskolans studie- eller yrkesförberedande nationella programmen. Metod: Undersökningen genomfördes med hjälp av gruppintervjuer, enkäter och individuella intervjuer. Utgångspunkter: I uppsatsen har jag analyserat två olika elevgrupper på Magleskolans individuella program i Lund. Jag förstod tidigt att det fanns en mer individorienterad och en mer grupporienterad inriktning bland eleverna på skolan. Jag vill visa hur eleverna förstår och hanterar de möjligheter och begränsningar som de ser i sin verklighet. Syfte: Att studera de skolerfarenheter som eleverna på det individuella programmet bär med sig och vilka handlingsstrategier man använder sig av i skolan och hur strategierna är relaterade till elevernas utbildningsperspektiv. Slutsats: Hos de grupporienterade ungdomarna som har sin bakgrund i arbetarklassen är instrumentellt inriktade mot arbetslivet. De har förändrat sina handlingsstrategier från att vara skolans busar till att försöka vara skötsamma. Året på Magleskolan har varit ett lyft för dem och de upplever sig själva var på väg tillbaka till den vanliga gymnasieskolan. I det individorienterade lägret är konsekvenserna av året delade. En av dem försöker förverkliga sig själv och sina drömmar genom utbildning...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Skötsamhet, frustration och självförverkligande : om elevers handlingsstrategier och utbildningsperspektiv på det individuella programmet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2002-01-01]   Skötsamhet, frustration och självförverkligande : om elevers handlingsstrategier och utbildningsperspektiv på det individuella programmet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=35362 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×