Förtroendets betydelse i relationens livscykel, vid köp av externa tjänster

752 visningar
uppladdat: 2007-01-18
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur och när förtroendet skapas i en affärsrelation då parterna inte har någon tidigare erfarenhet av varandra. Vidare är syftet att undersöka vilken betydelse förtroendet har, samt när i relationens livscykel förtroendets betydelse är som störst. Den första teorin som vi redogör för är relationsmodellen, vilken beskriver de olika faserna i en relation. Därefter presenterar vi köpbeteendet och vidare försätter vi med teorier om värdeskapande, samt teorier om olika typer av förtroende. Vidare fortsätter vi med agentteorin, som sedan följs av teorier om missnöje. Slutligen beskrivs teorins koppling till vår studie med hjälp av relationsmodellen. Vi har använt oss av en kvalitativ undersökning för att få förståelse för beteende och åsikter som våra respondenter kan tänkas ha. Detta för att gå på djupet och få reda på anledningar bakom de beslut som företaget tar då de väljer, samt arbetar tillsammans med en reklambyrå. För att angripa vårt problem har vi utfört en empirisk studie på tre reklambyråer respektive tre företag, som köper tjänster från reklambyråer. Genom att intervjua både kund och leverantör har vi vidare kunnat analysera de brister och svagheter som finns i relationen. Förtroendet har som teorierna pekar på stor betydelse vid köp av externa tjänster. Dock har vi funnit att förtroendets betydelse påverkas av vilken fas i relationen som parterna befinner sig i. När parterna väl har utvecklat en relation, är...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Förtroendets betydelse i relationens livscykel, vid köp av externa tjänster

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-18]   Förtroendets betydelse i relationens livscykel, vid köp av externa tjänster
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=35736 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×