Betalningsmodellens betydelse för relationen reklambyrå/kund.

1231 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna studie utgår från att det existerar ett utbrett missnöje kring relationen mellan reklambyråer och deras kunder. Missnöjda kunder menar bland annat att problemen i deras relation med reklambyråer grundar sig i att kostnaderna för reklambyråernas tjänster ej motsvarar nedlagt arbete samt att reklambyråerna inte har varit tillräckligt seriösa som leverantörer. Missnöjda reklambyråer upplever till exempel att företagsledningar ofta är fega och oförstående om vad reklamen kan bidra med i marknadsföringsmixen. Att reklambyråcheferna ger sina kunder låga betyg i branschundersökningar kan ses som ett bevis på detta. Vad som är av intresse i denna undersökning är att de lösningarna som presenteras sällan berör hur missnöjet i relationen kan överbryggas med hjälp av olika betalningsmodeller. Syftet med studien är att med hjälp av en kvalitativ undersökning utreda: dels hur reklambyråer och deras kunder i Stockholm ser på relationen dem emellan; dels vad som påverkar dem vid val av betalningsmodell och slutligen hur detta val inverkar på aktörernas upplevda relation? För att uppnå detta kommer studien använda ett kvalitativt intervjuförfarande med tolv respondenter. Teorin som används i undersökningen är bland annat tidigare studier kring relationen mellan reklambyrå och kunder. Agentteori används för att visa hur ett företag med hjälp av betalningsmodeller kan förhålla sig gentemot byråer. Slutligen beskrivs de olika formerna av betalningsmodeller som används mellan reklambyråer och deras kunder: det första innebär att byråns ersättning baseras på mediebudgeten, den andra modellen utgörs vanligtvis av olika former av arvoden, den tredje är modeller som är grundade på resultat. Slutsatsen är att vissa kunder och reklambyråer via betalningsmodeller ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Betalningsmodellens betydelse för relationen reklambyrå/kund.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Betalningsmodellens betydelse för relationen reklambyrå/kund.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=35762 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×