En studie av lärarperspektiv på ämnesintegrering mellan matematik och träslöjd

1480 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Detta arbete syftar till att undersöka lärares syn på ämnesintegrering mellan matematik och träslöjd i skolår fyra. Vår vision är att integrera ämnena i vår kommande yrkesutövning. I studien har vi också undersökt vilka möjligheter till ämnesintegrering som skulle kunna utnyttjas i undervisningen. Genom studien får vi kunskap om vilka förutsättningar och förväntningar vi kan komma att möta. Läroplanen för grundskolan (Lpo 94, Skolverket 2006) och kursplaner för matematik och slöjd (Skolverket 2002) förordar individanpassad undervisning där ämnesintegrering skulle kunna utnyttjas till ändamålet. Under intervjuerna uttrycktes åsikter om att elever får möta praktiskt tillämpad matematik i träslöjdsundervisningen, där möjligheter till konkretisering och visualisering ges. De intervjuade lärarna är positiva till samarbete, men uppger att något sådant inte existerar i dagsläget. De anser att det finns ett antal faktorer som hindrar dem från att arbeta aktivt för ämnesintegrering, bland annat tidsbrist, organisation och attityder. Lärarna uppger att de har liten eller ingen insyn i varandras arbete, varför det är svårt för dem att hjälpa eleverna att väva samman sina erfarenheter inom matematik och träslöjd. Det framkommer även att lärarna upplever att eleverna kan ha svårt att förstå sambandet mellan matematik och träslöjd. Vi kan här se en koppling till vilken generell syn som finns på de båda ämnena, där matematiken anses ha högre status än träslöjden. Med matematik avses allt som oftast den akademiska matematiken och inte de kunskaper som gemene man använder sig av dagligen. Vi upplever att våra intervjuer har bidragit till att idéer om samarbete mellan matematik och träslöjd har väckts hos våra intervjupersoner. Eftersom vi anser att ämnesintegrering mellan matematik och träslöjd har ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: En studie av lärarperspektiv på ämnesintegrering mellan matematik och träslöjd

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   En studie av lärarperspektiv på ämnesintegrering mellan matematik och träslöjd
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=35867 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×