The Ownership Effect on Motivation : A comparison between public and independent schools in Jönköping

619 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och Problem: Inför valet 2006 var en av valfrågorna huruvida man skulle främja friskolor eller inte. Det borgerliga blocket var mer positivt inställda till frågan än vad vänsterblocket var. Ämnet har många aspekter men en av dem gäller motivationsnivån; motivationsnivån hos såväl elever som lärare. Den här uppsatsen är inriktad på det sistnämnda och följande problemformuleringar behandlas: ”Hur påverkar ägandet motivationen hos anställda inom en organisation?” samt ”Är anställda inom privata organisationer mer motiverade än de i offentliga organisationer?”Syfte: Syftet med denna studie är att visa vilka faktorer som påverkar motivationen hos lärare inom två typer av skolor; friskolor och offentliga skolor. För övrigt är målet att se om det finns någon skillnad på motivationsnivån hos lärare inom dessa typer av skolor.Teori: Den empiriska undersökningen bygger på olika motivationsteorier. Bland annat tas teorier om yttre och inre motivation, tankar om rättvisa och målens betydelse för motivationen upp.Metod: En kvantitativ metod har använts för att kunna göra ett så stort urval som möjligt bland skolorna i Jönköpings kommun. Åtta skolor valdes ut och 108 lärare deltog i undersökningen. Svaren viktades sedan och med hjälp av t-test letades det efter skillnader mellan medelvärdena från varje grupp av skolor.Resultat: Resultatet visar att ingen av de båda skolornas lärare entydigt är mer motiverade än den andra. Lärarna i de offentliga skolorna var enligt teorierna mer motiverade när det gällde målsättning; de deltog när målen sattes upp och de ansåg att målen var klara till en större utsträckning än vad lärarna i friskolor gjorde. Dessa lärare tyckte också att deras lön påverkas av arbetsresultatet till en högre grad. Lärarna på friskolorna tyckte att kommunikationen med närmaste chefen fungerade bättre, de anser sig uppnå uppsatta mål till en högre grad och de värderar intressanta arbetsuppgifter högre än de som arbetar inom offentliga skolor. I övrigt fann man inga skillnader mellan de båda typerna av skolor.Analys och Slutsats: Målsättningsprocessen verkar fungera bättre på offentliga skolor än på friskolor, detta skulle kunna förklaras med skolornas relativa ålder. Andra sidan av myntet skulle kunna vara att äldre skolor, med mer klara mål, har ett invant sätt att gå tillväga. Det skulle kunna förklara varför man finner fler lärare som prioriterar intres...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: The Ownership Effect on Motivation : A comparison between public and independent schools in Jönköping

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   The Ownership Effect on Motivation : A comparison between public and independent schools in Jönköping
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=36202 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×