Hur slöjdlärare förhåller sig till kulturarv och slöjdtraditioner i sin undervisning i dag

1705 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrunden till vår undersökning har varit att vi upplevt det problematiskt att motivera elever till att lära sig gamla grundläggande hantverkstekniker i skolslöjden. Vi hade läst nationella utvärderingen av slöjdämnet (NU­ 03) som visade stora skillnader i hur lärare och elever upplever att de utvecklades inom området, olika kulturer och kulturarv. Vår utgångspunkt har varit följande strävansmål i slöjdens kursplan: /.../"skall eleverna utveckla kännedom och intresse om kulturarv och slöjdtraditioner i ett historiskt och kulturellt perspektiv"(Skolverket, 2000, s.1). Vår hypotes var att betydelsen av slöjdämnet förändrats och att det inte längre fokuserades på förut nämnda strävansmål i någon större utsträckning. Vårt huvudsyfte med den här uppsatsen har varit att undersöka hur slöjdlärare utifrån kursplanen arbetar med att förmedla kulturarv och slöjdtraditioner till eleverna samt ett delsyfte har varit att undersöka hur viktigt de tyckte det är. Vi har genomfört vår studie i kvalitativ form. Våra frågor har besvarats dels genom tio enkäter men har även fördjupats med fyra efterföljande intervjuer. Det som framkom vid vår undersökning har vi jämfört med tidigare forskningsresultat inom området. Resultaten visade att slöjdlärare tyckte det var viktigt att eleverna skapar förståelse och intresse för vårt kulturarv och slöjdtraditioner, därmed stämde inte den hypotes vi hade. Samtliga informanter ansåg att det främst var de gamla hantverksteknikerna som utgjorde det svenska kulturarvet samt de allra flesta betonade vikten av att kunskaperna sattes in i ett sammanhang så att eleverna fick ett helhetsperspektiv av svensk kulturtradition. Dessutom poängterades att det var viktigt att utgå från elevens erfarenheter samt också använda ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur slöjdlärare förhåller sig till kulturarv och slöjdtraditioner i sin undervisning i dag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Hur slöjdlärare förhåller sig till kulturarv och slöjdtraditioner i sin undervisning i dag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=36798 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×