Om rätten till utbildning för psykologiskt och socialt utsatta barn och ungdomar: ett juridiskt perspektiv

674 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
This essay is about children who have psychological and social problems. An increase part of children and young people in Sweden describe this kind of difficulties. These problems are at the same time a concern for the school as well as the social welfare. The purpose in this essay is to explore if children with psychological and social problems have the same legal rights to education as other children. The main questions are to describe the legal rights in this area and explore how schools and social welfare cooperate in order to achieve better possibilities for the children. The facts take a legal aspect as a starting point. The most material come from Swedish laws and rules about education and social welfare. The material concerning the psychological health of children and different kinds of social work come from official investigations, reports and committees. The used method is fall cases of decisions of supervision from the Swedish department of education called Skolverket. In this kind of supervision the problems have mostly been reported by a parent or another relative to the child. The reported child has often, during a long time, had a lot of problems. The results of the essay are that these children get worse possibilities to education than other children. At last these children have stayed at home instead of going to school. The fall cases also show that the problems of the children are a responsibility for both school and social welfare service to solve. It seems that it...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Om rätten till utbildning för psykologiskt och socialt utsatta barn och ungdomar: ett juridiskt perspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Om rätten till utbildning för psykologiskt och socialt utsatta barn och ungdomar: ett juridiskt perspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=36878 [2024-05-14]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×