Många företag anlitar i dagens samhälle en revisor för att utföra
revisionen. Revision handlar om att revisorn kritiskt granskar företagets
årsredovisning, bokföring och förvaltning. Revisorns uttalande
ökar trovärdigheten för årsredovisningen, men kan inte ses som en garanti
för att allt står rätt till i företaget. Trots detta tror många klienter att
revisorn ser över alla delar i företaget, men detta är enligt
revisorsorganet omöjligt och revisorerna menar att detta missförstånd
uppstår i och med klienternas okunskap beträffande revisorns roll, dennes
uppgifter och begränsningar. Skillnaden beträffande vad klienterna förväntar
sig av revisorsprofessionen och vad revisorerna verkligen presterar kallas
för förväntningsgap. För att minska förväntningsgapet mellan revisor och
klient måste effektiva lösningar på detta problem användas eftersom
förväntningsgapet minskar klientens förtroende för revisorn. Det finns en
mängd olika förslag på hur gapet kan minskas och ett av dessa är
upprättandet av ett uppdragsbrev. Detta är ett sätt genom vilket
revisorerna kan styra klientens förväntningar på revisionen och revisorn. I
uppdragsbrevet kan bland annat uppdragets syfte, omfattning och revisorns
respektive klientens ansvar klargöras. Många studier har gjorts om
förväntningsgapet, men ingen har undersökt huruvida upprättandet av
uppdragsbrev hjälper till att förhindra förväntningsgapet mellan revisor och
klient. Huvudsyftet med denna uppsats är därför att öka förståelsen för
uppdragsbrevets betydelse för att förminska förväntningsgapet. Vi har även
upprättat delsyften, vilka är att jämföra stora och små revisionsbyråers
användning av uppdragsbrev, analysera uppdragsbrevets betydelse för att
minska förväntningsgapet och att identifiera uppdragsbrevets betydelse
relativt andra sätt att hantera förväntningsgapet. För att uppnå dessa
syften har vi genomfört en surveyundersökning där data erhållits genom
telefonenkäter. Vi har undersökt 20 revisorer på små revisionsbyråer och 20
revisorer på stora revisionsbyråer. Dessa revisorer är fördelade över
Sverige. De huvudsakliga resultaten vi kom fram till var att revisorerna
från de stora byråerna var mer positivt inställda till uppdragsbrevet
betydelse för att minska förväntningsgapet jämfört mot revisorerna från de
små byråerna. Ett av de viktigaste syftena med uppdragsbrevet var enligt
revisorerna på både de små och s...