Kommunikation - en allt viktigare del i controllerns arbete

923 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: På de årligen återkommande Controllerdagarna framkom vid senaste tillfället att många controllers upplever att de inte blir förstådda. Samtidigt har studier visat att kommunikationen har blivit en allt viktigare del i controllerns roll (IMA, 1999). Controllerns roll har utvidgats från att enbart arbeta med redovisning och bokföring till att numera arbeta med att föra ut företagets strategier och mål i verksamheten. Informationen som ska förmedlas till medarbetare med olika professioner är oftast av ekonomisk karaktär. Detta ställer högre krav på controllerns kommunikativa förmåga. Syfte: Studien avser att undersöka kommunikationens betydelse i controllerns arbete samt undersöka om controllern själv upplever att budskapet denne vill förmedla förstås av mottagaren. Studien avser också att undersöka kommunikationsprocessen ur en controllers synvinkel, samt att se om det finns något mönster mellan olika controllers möjligheter att kommunicera effektivt. En del i syftet är också att se om olika branscher, ägarstruktur och företagsstorlek påverkar den kommunikativa processen. Avgränsningar: Vi har valt att begränsa studien till företag med verksamhet i Västsverige av geografiska skäl. Vi avser inte att spegla hur mottagaren upplever kommunikationen av budskapet utan hur controllern upplever att information uppfattas och förstås. Metod: Tillvägagångssättet för undersökningen har varit en kvalitativ metod med fyra intervjuer. Respondenterna representerar olika branscher, ägarstrukturer och storlek. Det empiriska materialet har ställts mot och analyserats utifrån den teoretiska referensramen. Resultat och slutsatser: Vår undersökning har visat att kommunikationen har en stor betydelse i controllerns roll. Controllern upplever i de flesta fall att denne blir förstådd förutsatt att budskapet förenklas. I de fall controllern inte känner sig förstådd föreligger det oftast kunskapsbrist eller acceptanssvårigheter hos mottagaren. Till sist kan vi konstatera att bransch, ägarstruktur och storlek påverkar den kommunikativa processen. Förslag till fortsatt forskning: För att ytterligare öka tillförlitligheten vore det värdefullt om samma studie genomfördes på ett större urval av företag och branscher. Det skulle även vara intressant att undersöka hur mottagarna upplever och förstår den ekonomiska informationen som controllern förmedlar. Ytterl...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kommunikation - en allt viktigare del i controllerns arbete

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Kommunikation - en allt viktigare del i controllerns arbete
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=36938 [2024-05-14]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×