Mobila Klubbkort Kan det påverka kundens lojalitet?

1232 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problem Syftet med denna uppsats är att se ifall mobila tjänster kan påverka lojaliteten hos kunder som är medlemmar i kundklubbar. En sådan tjänst kan vara i form av ett mobilt klubbkort i kundens mobiltelefon. Metod Vår uppsats baseras på empiriskt material bestående av intervjuer samt ett teoretiskt ramverk innehållande teorier om kundlojalitet och mobilitet. Slutsats Först och främst är det viktigt att företag inser att det inte längre finns hundra procentig lojalitet. Målet bör därför vara att få så mycket av kundens uppmärksamhet som är realistiskt möjligt. När detta är uppnått bör man se till vilken typ av lojala kunder man kan tänkas ha. Detta beror mycket på vilken bransch företaget är i. Relationen med kunden bör anpassas efter typen av lojalitet. Det finns även kunder som aldrig kommer att bli lojala hur mycket tid företaget än ödslar på dem beroende på att de endast letar efter det lägsta priset. Mobila klubbkort kan påverka kundlojaliteten både positivt och negativt. Den positiva aspekten är att kunden enklare kan utnyttja sitt medlemskap då alla funktioner ryms i mobiltelefonen. Hon slipper ha plånboken full av kort och uppleva irritation över missade poäng och outnyttjade erbjudanden. Företaget kan kommunicera med kunden på ett enklare och mer individanpassat sätt. Den negativa aspekten är att det mobila klubbkortet förenklar för kunderna att registrera sitt medlemskap och blir därför medlemmar i flera klubbar utan att vara lojala. De går endast med för att få olika ekonomiska förmåner och erbjudanden. Detta tror vi endast kommer att ske till en början då det fortfarande är nyhetens behag. Efter ett tag börjar de irriteras av mobiltelefonens ständiga pipande vilket förhoppningsvis leder till att kunderna endast väljer att vara medlem i de kundklubbar de är intresserad av. Vissa branscher blir förmodligen mer utsatta för detta än andra. En annan nackdel kan vara att kunden känner sig utnyttjad och inkräktad. Det är viktigt att kunden givit sitt samtycke och att företagen sköter kommunikationen på rätt sätt genom att anpassa den efter kundens relationsbenägenhet. Som alltid är många människor skeptiska till ny teknik och vill att saker och ting skall fungera på ett invant sätt. Därför kommer det mobila klubbkortet förmodligen att ha en ganska lång övergångsperiod. Det beror mycket på vilken bransch man är i och vilken målgrupp företaget har då vissa är mer öppna för nya lösningar, främst en yngre målgrupp. Övergripande för mobil marknadsföring är att det krävs en tydligt upplevd kundnytta för att få önskvärt genomslag. Initialt kan den nya tekniken ge en kick men utan ett mervärde kan pendeln svänga och resultera i att eftersträvad effekt av lojaliteten inte uppnås. En lösning för ett mobilt klubbkort kan se ut på många sätt. Vi ha...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Mobila Klubbkort Kan det påverka kundens lojalitet?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Mobila Klubbkort Kan det påverka kundens lojalitet?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=37532 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×