Inventering av bråk i modern didaktisk litteratur

1625 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning Avsikten med arbetet är att söka igenom moderna svensk- och engelskspråkiga didaktiska texter för att se vad som finns skrivet om bråk och bråkräkning. Samt att belysa didaktiska såsom elevers förförståelse, vad som lyfts fram som viktigt för att förstå bråk/bråkräkning och huruvida det är svårt att lära sig eller undervisa om bråk. Vi redovisar de olika uppfattningar det finns om bråk vi funnit. Metod Kvalitativ innehållsanalys av matematikdidaktiska texter med syfte att lyfta fram didaktiska aspekter kring undervisning av bråk och bråkräkning. Analysen har utförts med följande frågeställningar: Om vi i litteraturen finner att elever har svårt med bråkräkning, har de svårare för detta än för räkning med tal representerade i annan form? Är det specifikt bråken de har problem med eller är det matematiken i sin helhet eller kanske skolan som sådan? Vad är det med bråk som är svårt? Ligger problemet hos lärare eller elever eller kanske någon annanstans? Varför skall vi undervisa om bråkräkning om det nu är så svårt? Vilka aspekter i litteraturen lyfts fram som viktiga för att öka elevers förståelse av bråk/bråkräkning? Resultat Vi finner bland annat att en enad författarkår är av uppfattningen att bråk och bråkräkning är problematisk. Vi har sammanställt de didaktiska aspekter vi hittat i texterna i en lista som förhoppningsvis kan vara till nytta för blivande och utövande lärare i deras matematikundervisning. Slutsatser/Diskussion Vi har funnit att det finns goda belägg för att undervisningen och inlärningen av bråk blir bättre av att undervisningssituationen präglas av aktivt interagerande och varieras med hänsyn till de olika ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Inventering av bråk i modern didaktisk litteratur

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Inventering av bråk i modern didaktisk litteratur
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=37673 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×