Marknadsföringen av Wallanders Ystad

1242 visningar
uppladdat: 2005-02-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna uppsats handlar om Wallanderturismen i Ystad. Vårt huvudsyfte är att åskådliggöra hur en litterär person kan påverka marknadsföringen av en stad. Som undersyften kommer vi att diskutera begreppet kulturarv och om den fiktiva personen Wallander kan ses som ett sådant. Vi kommer även att diskutera om karaktären Wallander känns äkta. Våra frågeställningar är; - Hur har Wallander påverkat marknadsföringen av Ystad? - Kan Wallander bli ett kulturarv? - Känns Wallander äkta? Trots att Wallanderturismen har kommit att bli ett stort dragplåster för Ystad väljer inte kommunen att sätta honom i centrum för marknadsföringen. Huvuddraget i Ystads marknadsföring är fortfarande de traditionella kulturarven så som Ale Stenar och den gamla stadskärnan. Wallander ses mer som ett sidospår i marknadsföringen och med tiden kan den nya filmindustrin bli ett substitut till Wallanderturismen. Vi använder oss av intervjuer med en turismkoordinator på Ystads turistbyrå, en pressansvarig på Yellow Bird Production samt en polisinformatör på Ystads polishus. Vi gör även observationer av platserna som berörs i böckerna om Wallander. Samt av platser som rör Wallanderturismen. Med hjälp av egna enkätundersökningar har vi kommit fram till vad Ystadborna anser om Wallanderturismen. Vi anser att Wallander kan bli ett kulturarv, då det är något vi vill minnas och bevara för framtiden. Detta grundar vi på berättelserna ofta utspelar sig på någon plats som är ett vanligt traditionellt kulturarv. Vi tycker dessutom att Wallander kan kallas ett vardagligt kulturarv, då alla hans miljöer är vanligt förekommande i en svensk liten småstad. Torg, kyrkor och restauranger kan vi se som naturliga inslag i vardagen samtidigt som de alla har sin egen kulturarvshistoria. Detta bidrar till att han känns äkta för läsaren. När läsaren ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Marknadsföringen av Wallanders Ystad

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-01]   Marknadsföringen av Wallanders Ystad
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=37760 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×