Musik i butik : En kvantitativ studie av hur musik används i butiker som en del av företags marknadskommunikation

1540 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Musik påverkar människor på både medvetna och omedvetna plan. Detta gör musik till ett potentiellt mycket kraftfullt verktyg för marknadskommunikation. Vi har på uppdrag av intresseorganisationen Stim undersökt musikanvändandet i rikstäckande kläd- och skobutikskedjor. Vårt syfte var att utifrån befintlig teoribildning beskriva de psykologiska effekterna av bakgrundsmusik i butiksmiljö, samt att kvantitativt undersöka hur företag använder musik för att nå rätt målgrupp och för att stimulera köpsituationen. De teorier och studier som finns inom detta område har främst genererats inom ramen för amerikansk psykologisk beteendeforskning. Vi har relaterat denna forskning till företagsekonomisk teoribildning avseende marknadskommunikation och strategier. Då denna typ av forskning ej tidigare sammanställts i Sverige, valde vi att genomföra en kvantitativ totalundersökning inom ett urval av butikskedjor. Detta för att generera data som vi sedan kunde jämföra med tidigare gjorda psykologiska studier. Respondenterna i undersökningen var marknadschefer eller motsvarande. De resultat som framkommit visar att musik är ett underskattat verktyg när det gäller de undersökta företagens marknadskommunikation. Anpassning av exempelvis volym, tempo och genre kan direkt påverka köpsituationen. Vår uppfattning är att majoriteten av de undersökta företagen arbetar med musik på ett strategiskt sätt, men att det tydligt finns utrymme för ytterligare affärsutveckling via anpassning av musik. Detta gäller dels anpassningen till den specifika målgruppen, men främst på det sätt musik kan stimulera köpsituationen...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Musik i butik : En kvantitativ studie av hur musik används i butiker som en del av företags marknadskommunikation

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Musik i butik : En kvantitativ studie av hur musik används i butiker som en del av företags marknadskommunikation
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=37794 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×