IPO-prospektet ur ett informations- och kommunikationsperspektiv

912 visningar
uppladdat: 2007-03-20
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Informationen företagen ställer samman i sina prospekt då de genomgår sin process mot notering på Stockholmsbörsen är deras första riktiga kontakt med kapitalmarknaden. Företagen delger marknaden dels den information som enligt regler skall finnas med i prospektet och dels den information företagen finner vara intressant för marknaden att erhålla. Frågeställning: Uppsatsens frågeställning är ”Hur väl lyckas företag att i sitt IPO-prospekt kommunicera ut den information kapitalmarknaden efterfrågar?”. Denna frågeställning har känts intressant att ställa då informationen i prospektet tjänar till att fungera som en indikation av bolagets ekonomiska ställning förmedlad genom en rapport för att användas av marknaden som underlag till analys. Syfte: Uppsatsen skall visa på den information som företagen väljer att kommunicera till marknaden, och den information marknaden faktiskt efterfrågar för att kunna göra en bedömning av företaget. Avgränsningar: Det är fyra företag som granskas i denna uppsats, samtliga noterade på den Nordiska börsens Mid Cap-lista. Studien är bedriven utifrån ett kvalitativt synsätt där jämförelser är möjliga att utföra mellan dessa fyra bolag. Metod: Angreppssättet som valts är den ”hypotetiskt-deduktiva metoden” vilken har sin utgångspunkt i både empirin och teorin. Stora delar av uppsatsen kretsar kring primärdata som insamlats genom intervjuer med företag och analytiker. Resultatet bygger på dessa fyra undersökta företag och gör därmed inget anspråk på att kunna användas ur en generell synvinkel. Slutsatser: De fyra bolag som granskats visar att informationen i deras prospekt förhållandevis väl stämmer överens med den information kapitalmarknaden söker. Dock har det framkommit skillnader inom ett par områden såsom att marknaden efterfrågar en mera detaljerad historisk ekonomisk rapportering, gärna kvartalsvis. En annan skillnad som framkommer är att bolagen är alltför ivriga att, ur kapitalmarkna...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: IPO-prospektet ur ett informations- och kommunikationsperspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-03-20]   IPO-prospektet ur ett informations- och kommunikationsperspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=37927 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×