Den kaotiska ryktesspridningen : En teorijämförelse av begreppet word of mouth och appliceringen av den utredda definitionen på Internetforumet Prisjakt.nu

1615 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Dagens samhälle är präglat av ett enormt reklamutbud och reklamstrategier. I denna djungel av marknadsföring har företag ibland valt en annan strategi, en relativt outnyttjad strategi, som baseras på rykten om produkten, tjänsten eller företaget och är det som används som marknadsföring. Denna strategi kallas för word of mouth. Ena syftet har varit att undersöka hur word of mouth definieras av olika författare. Genom att göra en jämförelse av teorier av begreppet word of mouth har ett försök gjorts att skapa en definition av begreppet, som tillämpas på vårt andra syfte med undersökningen. Det andra syftet är att undersöka om kommunikationen på det utvalda internetforum prisjakt.nu kan liknas vid vår definition av word of mouth. Genom vår undersökning ville vi exemplifiera vad word of mouth är och vilket som är dess användningsområde. Forskningen har därför genomförts genom en litteraturstudie där word of mouth som begrepp har kartlagts och förklarats. Genom litteraturstudien utvecklades sedan en jämförelse av teorier av begreppet word of mouth. Dessa jämförelser av begreppet gjorde det möjligt för oss att kunna applicera begreppet på det tidigare nämnda utvalda internetforum. När slutdefinitionen fanns tillhanda, utfördes studien på Internetforumet Prisjakt.nu, med inriktning på en produkt som det pratades mycket om på detta Internetforum. Denna produkt valdes strategiskt då vi ansåg att det var väsentligt för undersökningen att produkten ännu inte fanns på marknaden, då tidigare teorier om word of mouths beteende tydde på att frekvensen på kommunikation om produkten var som högst innan produkten släppts. Denna produkt var Apple Iphone, som då ännu inte lanserats i Sverige. Därefter genomfördes studien med vår definition av traditionell och generaliserad word of mouth som teoretisk utgångspunkt, och studien resulterade i att förekomsten var positiv för word of mouth-baserad kommunikation på internetforumet prisjakt.nu. Vår definition av begreppet word of mouth lyder så som följer: “Word of mouth är interpersonell kommunikation, där självgenererande ryktesspridning om personer, företag, produkter eller tjänster kan ske via telefon, Internet eller mun-till-mun-kommunikation”. Kommunikationen på det undersökta forumet innehåller en hög...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Den kaotiska ryktesspridningen : En teorijämförelse av begreppet word of mouth och appliceringen av den utredda definitionen på Internetforumet Prisjakt.nu

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Den kaotiska ryktesspridningen : En teorijämförelse av begreppet word of mouth och appliceringen av den utredda definitionen på Internetforumet Prisjakt.nu
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=37933 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×