Att lägga kunskapspussel: lärarstrategier för att bedöma ämnesintegrerade arbeten

666 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Hur kan läroplanens krav på undervisning för sammanhang förenas med ett betygssystem som kräver bedömning i enskilda ämnen? Är detta ett kunskapspussel omöjligt att lägga för verksamma gymnasielärare? Syftet för denna uppsats var att undersöka vilka strategier gymnasielärare använder för att bedöma ämnesintegrerade arbeten (undervisning för helhet). Undersökningen byggde på intervjuer med sju lärare. Sex strategier för bedömning utkristalliserades med hjälp av metoden analytiska jämförelser/olikhetsmetoden. Strategierna var snarlika varandra, men skiljde sig åt i tre aspekter: vilka som planerade, mål- och kriteriearbete samt bedömningsform. I diskussionen jämfördes sedan strategierna med skolans riktlinjer ? styrdokument och myndighetstexter ? samt forskning om bedömning. Det visade sig att lärarnas strategier överensstämde med dessa texter i fyra fall: när det gäller vikten av samverkan, att behöriga lärare gör bättre bedömningar, samt kunskapssynens betydelse för samverkan och bedömning. De använde sig därtill av bedömningsunderlag, vilka byggde på den kognitiva kunskapssyn som skolans styrdokument utgår från. Däremot var överensstämmelsen låg i två fall: lärarnas formativa bedömning hamnade i skuggan av den summativa och eleverna var sällan delaktiga ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att lägga kunskapspussel: lärarstrategier för att bedöma ämnesintegrerade arbeten

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Att lägga kunskapspussel: lärarstrategier för att bedöma ämnesintegrerade arbeten
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=37950 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×