Denna rapport skrevs i samband med ett examensarbete i integrerad produktutveckling vid Högskolan i Skövde våren 2007. Uppdragsgivaren var Tibrokök och uppdraget bestod i att utveckla nya skjutdörrskoncept för köksmiljö. Uppdraget utvidgades senare till att innefatta även badrum.Till en början, och igenom hela förstudien, användes Internet som en stor informationskälla. Kökskataloger, vilka gav idéer och inspiration, beställdes från olika köksföretag. Med hjälp av telefonsamtal, studiebesök och intervjuer undersöktes konkurrenternas och Tibroköks sortiment. En annan viktig del av förstudien var att undersöka företagets resurser eftersom tillverkningen måste kunna ske i Tibroköks befintliga maskinpark.Efter förstudien upprättades en designspecifikation tillsammans med företaget, vilken skulle komma fungera som ett styrdokument igenom hela arbetet. För att förenkla skapandet av designspecifikationen gjordes först en designbrief, där uppdraget och målsättningen kortfattat beskrevs, och sedan ett kravträd, där i stort sett alla krav fanns representerade.Med designspecifikationen som underlag inleddes idégenereringsfasen. Under fasen användes flertalet kreativitetsmetoder för att underlätta och öka kreativiteten. Metoderna som användes var 6-3-5, brainstorming och kollektiv anteckningsbok. Det byggdes även flera enklare mock-ups som underlättade det tredimensionella tänkandet.Steget efter idégenereringen var att vidareutveckla idéerna till koncept. Denna process inleddes med ett konceptval av de idéer som framkommit under idégenereringen. Därefter utvecklades de valda koncepten vidare för att återigen genomgå ett konceptval och så vidare. Under tiden hölls en nära kontakt med företaget. Alla ändringar som gjordes resulterade i nya krav som fördes in i designspecifikationen.Resultatet blev fyra stycken olika skåp: två varianter av badrumsskåp, en rumsavdelare och ett dekor-/väggskåp. Till badrumsskåpen och rumsavdelaren byggdes prototyper och dessutom gjordes slutgiltiga renderingar ...