Vad sätter man i handen på en nybörjare? - Om hur pianolärarens val av läromedel kan påverka elevernas lärande.

1004 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
This study has been conducted in order to try to clarify how one as a piano teacher, by the choice of teaching material and method of teaching, can influence the process of learning. The study deals with novice teaching and more specifically first semester teaching. I have studied three books, their methods and how they take on the task of introducing music and piano playing to novice students. I studied three groups of novice piano students during the autumn of 2005. For twelve lessons each class worked with one of the following three books: "Vi spelar piano 1" by Carl-Bertil Agnestig, "Pianogehör 1" by Åsa Söderqvist- Spering and "Spela piano med ADAM". The study was carried out by way of action science. The collected data consists of audio recordings from the lessons as well as a "log book", all presented in two separate sections. The first section focuses on the books while the second section focuses on the methods of teaching. The results show how the choice of teaching material as well as method of teaching may influence the classes and indicates how a piano teacher may reach his/her goals. Sammanfattning (svenska): Detta arbete har genomförts för att försöka klargöra hur man som pianolärare kan påverka undervisningens riktning och elevernas kunskapsutveckling med sitt val av undervisningsmaterial och arbetssätt. Uppsatsen behandlar nybörjarundervisning och då främst den första terminens undervisning, där jag studerat tre olika böcker, dess metoder och hur de tar sig an uppgiften att introducera en nybörjarelev för musik och pianospel.Tre elevgrupper har undervisats under vars 12 lektioner under hösten 2005, varje grupp har jobbat konsekvent med en av tre utvalda böcker. De tre böcker som uppsatsen omfattar är Carl-Bertil Agnestigs ?Vi spelar piano 1?, Åsa Söderqvist Sperings ?Pianogehör 1? samt Adam Zimnys ?Spela piano med ADAM?. Undersökningen har gjorts genom aktionsforskning, datainsamlingen består av audioinspelning av lektionerna samt loggbok och presenteras i två delar. Den första delen f...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vad sätter man i handen på en nybörjare? - Om hur pianolärarens val av läromedel kan påverka elevernas lärande.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2009-02-19

    Vilken spännande uppsats! Jag har en dotter som är nybörjarpianist och spelar med Pianogehör 1, själv spelade jag efter Agnestig för tusen år sedan. Ett roligt och intressant ämnesval. Man hade önskat att du fortsatte studien, så utvecklingen/skillnaderna blev tydligare...

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Vad sätter man i handen på en nybörjare? - Om hur pianolärarens val av läromedel kan påverka elevernas lärande.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=38018 [2024-05-11]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×