Syftet med denna uppsats är att både genomföra ett pedagogiskt IKT-projekt där datorn implementerades i bildämnet samt att utvärdera detta, främst med avseende på elevernas uppfattning om samarbetets innebörd för projektet och deras uppfattning om sin egen prestation i förhållande till traditionella tekniker i bildämnet.Den kvalitativa undersökningen inleddes med litteratur studier. Litteraturen som ligger till grund för projektet diskuterar företrädesvis teorier i anknytning till lärandet samt forskning kring IKT- och datorstött lärande. Tre grupper av gymnasieelever deltog i projektet som innehöll övningar i bildbehandlingsprogrammet Paint Shop Pro. Eleverna observerades, intervjuades och fick även besvara ett frågeformulär både före och efter genomfört projekt.IKT- och datorstödd undervisning är ett komplext område. Denna studie tyder på precis som många andra före att det är svårt att dra generella slutsatser kring hur datorer bör användas i undervisning. Studien påvisar att användandet av datorn i bildundervisning ofta tas emot positivt av eleverna. Både innan och under studien fanns en viss problematik kring bokning av datasalar och tillgång på relevanta program vilket förmodligen härrör från ekonomiska aspekter som uppenbaras genom brist på resurser, vilket enligt tidigare forskning också är vanliga hinder. Tidigare forskning menar att en lärares ”rätta kunskaper” vid IKT- och datorstödd undervisning inte är särdeles viktiga. Något som genom denna studie ifrågasätts då flera av eleverna hade små förkunskaper i grundläggande datoranvändning vilket betyder att det behövs teknikkompetenta lärare som kan ge stöd och hjälp.Jag har också genom denna studie kommit fram till att det kan vara svårt att åstadkomma ett gynnsamt samarbete vid användandet av datorn i bildämnet. Orsaker till detta kan bl.a. vara att begreppet samarbete är komplext och saknar hos eleverna en entydig betydelse och/eller att de uppgifter eleverna löste inte var lämpade för samarbete. Detta i sig har påverkat studien så till vida att ingen slutsats kunnat dras om huruvida ett väl fungerande, gynnsamt och interagerande samarbete är lämpligt vid implementerande av datorn i bildämnet eller ej. Vid intervjuer, observationer och I formulären har det framkommit att det är de som arbetat enskilt som varit/är mest positiva till ”datorn i bilden”. Om det enskilda arbetet specifikt är en orsak till detta är dock oklart, då eleverna som arbetat enskilt i följe det inledande formuläret var mer positiva till att få arbeta med bildbehandlingsprogram än de som arbetade parvis. Användandet av datorn i bildämnet kan vidare förstås som positivt för elevers uppfattning om sin egen prestation i bildämnet. Denna slutsats ska dock inte tolkas som generell utan är högst individuell, då vissa elever som anser sig svaga i bildämnet menar att de känner sig än sämre I digital bildbehandling.Genom denna studie anser jag mig ha bidragit med diskussionsmaterial till främst två infallsvinklar kring den offentliga debatten om IKT och undervisning; ”Hur ser samarbetet ut när elever sitter vi...