Det nya arbetslivet, universitetet och bildningen En pedagogikfilosofisk studie av den samtida högskolepedagogiken

1246 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Mitt arbete ske ses som ett tankeexperiment där jag försöker omtänka bildningsbegreppet genom att sätta det i relation till massutbildning och "det nya arbetslivet" och på så sätt understryka dess potential inom det samtida högre utbildningen. Syftet är att forma och föra in ett omtänkt bildningsbegrepp i debatten om den samtida högre utbildningen. Den högre utbildningen har under i stort sett hela 1900-talet varit osäker på sin institutionella roll vad gäller bildningen. Det har inneburit att vi förlorat ett pedagogikfilosofiskt tankeverktyg. Massutbildningen som i dag präglar den högre utbildningen kännetecknas i hög grad av att gränslinjen mellan det offentliga och det privata är ytterst svag. Massutbildningen är mer ett resultat av externa påtryckningar än av den högre utbildningens interna och autonoma utveckling. Massutbildningen är också ett resultat av att anpassa den högre utbildningen till näringslivets "livsstil". Villkoren för den ekonomiska institutionens "livsstil" sätts av "det nya arbetslivet" Utifrån detta blir det nödvändigt att hitta möjligheter utifrån vilka vi kan blåsa nytt liv i bildningsbegreppet, annars riskerar vi att relationen mellan den högre utbildningen och samhället, blir till en relation mellan den högre utbildningen och marknaden. Den högre utbildningen kan betraktas utifrån dom två begreppen individinstitution och person-samfund. Individ - instituion den relation som i hög grad präglar massutbildningen, och person - samfund är dess antites. Genom att föra en massutbildningspolitik på den högre utbildningen får den sin särprägel av relationen individ - institution och tillgodoser i första hand näringslivets "livsstil". Men människan besitter förmågan att se på kunskap och lärande både utifrån aspekten individ - institution och person - samfund. Genom att arbeta med bildningsbegreppet utifrån metaforen "utresa och återkomst" kan bildningen beskrivas som en pendelrörelse mellan dessa begrepp. På så sätt kan bildningsbegreppet utgöra en motvi...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Det nya arbetslivet, universitetet och bildningen En pedagogikfilosofisk studie av den samtida högskolepedagogiken

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Det nya arbetslivet, universitetet och bildningen En pedagogikfilosofisk studie av den samtida högskolepedagogiken
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=38273 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×