ATT STYRA ELLER STYRAS? En fallstudie av anställdas upplevelse av styrning och förändring inom hälso- och sjukvården

1880 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: Den finansiella situationen för hälso- och sjukvården i Sverige har under det senaste decenniet blivit allt sämre. I syfte att hålla resursförbrukningen inom givna ramar och öka effektiviteten har landstingen introducerat ett antal ekonomistyrningsreformer, varav den senaste är Balanced Scorecard. Hälso- och sjukvården har dock visat sig vara svår att styra och styrmodeller har ofta fått begränsad påverkan på verksamheten, vilket bland annat kan bero på att upplevelsen av styrmodeller varierar mellan individer ur olika personalgrupper och på olika hierarkiska positioner. För att förstå styrningens förutsättningar inom hälso- och sjukvården har vi därför ansett det vara intressant att studera hur anställda upplever styrning och försök till förändring av den genom införande av nya styrmodeller. Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva och göra en tolkning av hur anställda ur olika personalgrupper och på olika hierarkiska nivåer inom hälso- och sjukvården upplever styrning och försök till förändring av denna genom införande av nya formella styrmodeller, exempelvis Balanced Scorecard. Avgränsningar: Denna uppsats behandlar inte hur styrning praktiskt går till eller hur Balanced Scorecard i praktiken används inom fallorganisationen, då syftet var att undersöka anställdas upplevelse av styrning och BSC. Vi har inte heller undersökt hur implementeringen av Balanced Scorecard praktiskt gått till. Metod: En kvalitativ fallstudie har genomförts på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus genom personliga intervjuer med 17 respondenter inom olika personalgrupper och på skilda hierarkiska nivåer inom verksamhetsområdena Barnonkologi och Barn- och ungdomspsykiatri samt med två ekonomer verksamma inom barnsjukhuset. Uppsatsens resultat och analys har sedan diskuterats med två forskare på Förvaltningshögskolan i Göteborg. Resultat och slutsatser: Studien har visat att anställdas upplevelser av styrning präglades av att förtroendet för den administrativa ledningen och politikerna genomgående var svagt samt av två separata synsätt, ett administrativt och ett verksamhetsnära, vilka medförde att skilda grupper hade olika förståelse av verkligheten. Styrning upplevdes till stor del ske genom ekonomiska besparingar. Respondenterna gav också uttryck för förändringströtthet och motstånd mot förändringar. Balanced Scorecard upplevdes av flertalet respondenter inte som en legitim styrmodell och upplevdes inte heller i någon större grad ha förändrat deras sätt att se på eller bedriva verksamheten. Förslag till fortsatt forskning: En jämförande studie på andra verksamhetsområden inom Drottn...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: ATT STYRA ELLER STYRAS? En fallstudie av anställdas upplevelse av styrning och förändring inom hälso- och sjukvården

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   ATT STYRA ELLER STYRAS? En fallstudie av anställdas upplevelse av styrning och förändring inom hälso- och sjukvården
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=38280 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×