Titel: Intäktsoptimering ?? om svenska hotells användning av Internet
som boknings- och distributionskanal
Niå: Magisteruppsats, Magisterprogrammet Service Management,
Lunds Universitet Campus Helsingborg
Författare: Ann-Sofie Palm och Magnus Ã?stman
Handledare: Gustav Kastberg och Ola Mattisson
Problemformulering: Den tekniska utvecklingen har gjort Internet till ett betydelsefullt
redskap för hotellen i dess arbete med bokning och distribution.
Internetanvändandet har medfört möjligheter för hotellen att öka
sina intäkter. För att hotellen ska kunna optimera sina intäkter
krävs en tydlig strategi för hur de ska arbeta med sina
Internetbaserade kanaler. Enligt SHR har förmedlingen av
hotellrum på Internet utvecklats till en djungel av mellanhänder
och en prissättning som de enskilda hotellen håller på att tappa
kontrollen över. Det är denna problematik som legat till grund då vi utformat uppsatsens syfte.
Syfte: Syftet med denna uppsats är att förklara hur den teknologiska utvecklingen påverkat svenska hotellföretags arbete med strategi,positionering och prissättning. Vidare vill vi se hur hotellen kan arbeta med Revenue Management som ett verktyg för att optimera intäkterna i de Internetbaserade boknings- och
distributionskanalerna.
Metod: Vi har genomfört fallstudier på tre hotell belägna i Malmö,
Halmstad och Landskrona. Fallstudierna är baserade på
djupintervjuer med företrädare för hotellen. Genom ett induktivt
angreppssätt har vi därefter ställt befintlig forskning, teorier och
modeller från tre olika ämnesområden i relation till årt empiriska
material. år problematik har därigenom kunnat angripas genom
ett nytt perspektiv.
Slutsatser: Den tekniska utvecklingen har påverkat hotellen genom kravet på
att använda Internet som boknings- och distributionskanal uppstått.
Genom år undersökning kan vi konstatera att Internet har de
förutsättningar som krävs för att hotellen ska kunna arbeta med
Revenue Management. åra fallstudieföretag har kommit olika
långt i arbetet med att ta till vara på de fördelar te...