Intäktsoptimering - om svenska hotells användning av Internet som boknings- och distributionskanal

1065 visningar
uppladdat: 2006-06-23
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Titel: Intäktsoptimering ?? om svenska hotells användning av Internet som boknings- och distributionskanal Niå: Magisteruppsats, Magisterprogrammet Service Management, Lunds Universitet Campus Helsingborg Författare: Ann-Sofie Palm och Magnus Ã?stman Handledare: Gustav Kastberg och Ola Mattisson Problemformulering: Den tekniska utvecklingen har gjort Internet till ett betydelsefullt redskap för hotellen i dess arbete med bokning och distribution. Internetanvändandet har medfört möjligheter för hotellen att öka sina intäkter. För att hotellen ska kunna optimera sina intäkter krävs en tydlig strategi för hur de ska arbeta med sina Internetbaserade kanaler. Enligt SHR har förmedlingen av hotellrum på Internet utvecklats till en djungel av mellanhänder och en prissättning som de enskilda hotellen håller på att tappa kontrollen över. Det är denna problematik som legat till grund då vi utformat uppsatsens syfte. Syfte: Syftet med denna uppsats är att förklara hur den teknologiska utvecklingen påverkat svenska hotellföretags arbete med strategi,positionering och prissättning. Vidare vill vi se hur hotellen kan arbeta med Revenue Management som ett verktyg för att optimera intäkterna i de Internetbaserade boknings- och distributionskanalerna. Metod: Vi har genomfört fallstudier på tre hotell belägna i Malmö, Halmstad och Landskrona. Fallstudierna är baserade på djupintervjuer med företrädare för hotellen. Genom ett induktivt angreppssätt har vi därefter ställt befintlig forskning, teorier och modeller från tre olika ämnesområden i relation till årt empiriska material. år problematik har därigenom kunnat angripas genom ett nytt perspektiv. Slutsatser: Den tekniska utvecklingen har påverkat hotellen genom kravet på att använda Internet som boknings- och distributionskanal uppstått. Genom år undersökning kan vi konstatera att Internet har de förutsättningar som krävs för att hotellen ska kunna arbeta med Revenue Management. åra fallstudieföretag har kommit olika långt i arbetet med att ta till vara på de fördelar te...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Intäktsoptimering - om svenska hotells användning av Internet som boknings- och distributionskanal

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-06-23]   Intäktsoptimering - om svenska hotells användning av Internet som boknings- och distributionskanal
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=38334 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×