Yield Management i relation till Customer Relationship Management - En komparativ hotellanalys

1402 visningar
uppladdat: 2003-01-20
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Uppsatsens syfte är att förklara Yield Management. Detta gör författarna genom att kvalitativt studera och analysera arbetsgången på två hotell. Det ena hotellet har en uttalad Yield Management strategi emedan det andra hotellet har en Customer Relationship Management strategi. Det sistnämnda hotellet fyller funktionen som referensobjekt till Yield Management. Customer Relationship Management valdes som en referensram eftersom denna teori är vanligt förekommande inom hotellbranschen. Customer Relationship Management betonar vikten av långsiktiga relationer som ett sätt att öka lönsamheten. Vi har valt att framförallt studera Yield Management som är en metod som belyser vikten av ett intäktsfokuserat synsätt. Yield Management syftar till att ge en förståelse för hur kunderna, indelade i segment, reagerar vid olika priser. De olika segmenten kännetecknas av att de vid olika tidpunkter har olika betalningsvilja. Genom systematisk kartläggning av varje kundsegments konsumtionsbeteende skapar företaget kunskap om varje segment. Utifrån denna kunskap är det möjligt att förutse och påverka efterfrågan inom varje segment. Efterfrågan påverkas med hjälp av förändringar i priset. När efterfrågan är låg sänks priset för att stimulera efterfrågan och säkerställa en viss försäljning. Vid en överefterfrågan vill hotellet sälja till ett maximalt pris och ändå ha full beläggning. Vi har analyserat och jämfört hur de båda hotellen arbetar med kunder, pris, bokningar och system. Detta med syftet att lyfta fram Yield Managements unikum. Vi anser att Yield Management är en effektiv metod för att öka intäkterna, men att den även för med sig risker. Effektiviteten ligger i att hotellet genom Yield Management skapar en förståelse för kundernas betalningsvilja ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Yield Management i relation till Customer Relationship Management - En komparativ hotellanalys

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-20]   Yield Management i relation till Customer Relationship Management - En komparativ hotellanalys
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=38353 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×