Implementering av utbildning för hållbar utveckling inom gymnasieskolan.

1593 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Under det senaste decenniet har det vuxit fram en stark politisk strävan att driva samhällsutvecklingen i en hållbar riktning. Syftet med denna studie har varit att undersöka dels vilka förväntningar samhället har på hur undervisning för hållbar utveckling bedrivs i svenska gymnasier, och dels att se i vilken utsträckning gymnasie- skolor upplever att de har samhällets stöd för detta. Frågorna som vi ville besvara var; om det finns det någon koppling mellan teorier om hur undervisningen för hållbar utveckling skall bedrivas och den undervisning som faktiskt bedrivs i ämnet, samt om och hur gymnasieskolor får stöd från samhällets institutioner för att kunna bedriva denna undervisning. Undersökningen genomfördes som en kvalitativ intervjustudie där nio personer, politiker, tjänstemän från offentlig förvaltning, universitets- och gymnasielärare, ingick. Det framgick av intervjuerna att det finns stora brister i implementeringen av undervisning för hållbar utveckling i gymnasieskolan. Faktorer som identifierades som väsentliga i sammanhanget var, otydlighet i vem som har ansvaret för att denna undervisning ska bedrivas, svårigheter för lärare och skolledning att definiera begreppet hållbar utveckling, utbildningssystemet gynnar inte ett tvärvetenskapligt arbetssätt och behov av kompetenshöjning hos lärare avseende vad som ska förmedlas och hur. Informanterna var emellertid eniga om att det finns ett stöd från samhället för skolans arbete med undervisning för hållbar utveckling. En slutsats man kan dra från studien är att lärarutbildningen fyller en viktig funktion i sammanhanget. Utbildningen måste förutom att definiera begreppet hållbar utbildning innehålla didaktiska aspekten för håll...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Implementering av utbildning för hållbar utveckling inom gymnasieskolan.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Implementering av utbildning för hållbar utveckling inom gymnasieskolan.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=38485 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×