Varför påverkas ungdomar av reklamen trots att de inte vill bli det?: en litteraturstudie

2202 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet är att undersöka motsättningen varför ungdomar mellan ca 15-25 år påverkas av reklam, trots att de inte vill. Begreppet reklam definieras och ungdomarnas åsikter till reklam beskrivs genom undersökningar från Kairos Futures och MTV, Ungdomsbarometern och Statens ungdomsråd. Sociologerna Anthony Giddens och Emilé Durkheim och begreppen reflexivitet, självidentitet,livsstil, sociala fakta och socialt tvång beskrivs också. Bland annat ungdomarnas åsikter om reklamfilmer beskrivs sedan. En undersökning från bland annat amerikanska Internetsidan Yahoo jämför svenska och amerikanska ungdomars åsikter om reklam. Dessutom beskrivs reklammakarnas marknadsföringsstrategier. Här definieras begrepp som till exempel livsstilsreklam och konsumentbeteende. Uppsatsen innehåller även konsumentköpsteorin AIDA-modellen - en beskrivning av de stadier som konsumenten går igenom vid ett köp: uppmärksamhet, intresse, köplust och handlingen som är själva köpet. Uppsatsen beskriver även hur bland annat hur de fem sinnesorganen bidrar till individernas reklampåverkan. Vidare tar uppsatsen upp de lagar och regleringar som bland annat ICC har om reklam till bland annat ungdomar. Här finns även bland annat en reklammakares åsikter om förbud eller begränsning av reklamutbudet. Uppsatsen har även en diskussion av hur Giddens och Durkheims begrepp spelar in angående, och om slutsatserna man dragit i tidigare undersökningar stämmer överens med, reklampåverkan hos ungdomar idag. Vår slutsats blev att reklammakarna är bra på att hitta på nya sätt att marknadsföra sina produkter, dvs de är alltid steget före konsumentgruppen ungdomar och de vet vilka faktorer som påverkar ungdomarna att konsumera. Samtidigt ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Varför påverkas ungdomar av reklamen trots att de inte vill bli det?: en litteraturstudie

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Varför påverkas ungdomar av reklamen trots att de inte vill bli det?: en litteraturstudie
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=38513 [2024-05-15]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×