Unikt uttryck genom det massproducerade - En studie i individualistisk konsumtion

786 visningar
uppladdat: 2005-01-11
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Avsikten med vår studie är att undersöka huruvida den individ som drivs av ett grundläggande behov av att framstå som unik, kan skapa ett individuellt uttryck genom modifiering av en massproducerad heminredningsartikel, samt hur en sådan modifiering av varan påverkar dess modelivslängd. Teoretiska perspektiv Genom en beskrivning av den individualistiska människan skapas en bild av vad som karaktäriserar den unika individen. Därefter avhandlas teorier kring symbolisk konsumtion och referensgrupper för att ge en förståelse för människans konsumtionsbeteende. Vidare redogörs för hur individen går till väga i sin konsumtion då hennes främsta motivation är att framstå som unik. Metod & empiri Med ett övergripande interpretivistiskt angrepp och en abduktiv ansats som grund för undersökningen, har vi valt att genomföra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med individer som i sin konsumtion drivs av en motivation av att framstå som unika. För att identifiera dessa respondenter används ett snöbollsurval. Insamlad primärdata bearbetas med hjälp av meningstolkning, och analyseras och struktureras därefter med utgångspunkt från det teoretiska ramverket. Slutsatser Den individ som söker ett unikt uttryck kan uppnå detta genom att i sin konsumtion präglas av självständighet, kreativitet och kunskap. På så vis kan denna individ konsumera såväl massproducerade, som unika varor, så länge hon på samma gång ger uttryck för sin självständi...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Unikt uttryck genom det massproducerade - En studie i individualistisk konsumtion

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-11]   Unikt uttryck genom det massproducerade - En studie i individualistisk konsumtion
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=38562 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×