Kannibalism av varumärken inom multibrandföretag

1117 visningar
uppladdat: 2002-09-27
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problem: Vårt problemområde rör sig kring att studera fenomenet kannibalism i syfte till att beskriva de skepnader fenomenet tar i vår fallstudie. Vidare diskuteras konsekvenser av kannibalism samt metoder för att eventuellt undvika kannibalism. Följande frågeställningar är ställda: 1. Hur uppstår fenomenet kannibalism i ett multibrandföretag? 2. Vilka är konsekvenserna av kannibalism? 3. Vad kan man göra för att undvika kannibalism? Syfte: Syftet med denna uppsats är att kartlägga fenomenet kannibalism för att förstå dess olika skepnader som kan framkallas av en multibrandingstrategi. Genom att studera när och hur kannibalism uppstår i ett multibrandföretag vill vi skapa en förståelse för konsekvenserna av kannibalism och redogöra för sätt att undvika kannibalism i de fall det är önskvärt. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod med utgångspunkt i en fallstudie när vi genomfört våra intervjuer. Det emiriska materialet är hämtat från ett multibrandföretag där vi utfört intervjuer med en varumärkesexpert samt 16 styck intervjuer med konsumenter. Slutsatser: Kannibalism är mer eller mindre situationsspecifikt. Unilever produktkategori bordsmargarin löper risk för kannibalism till följd av variationssökande beteende, gemensamma attribut, snarlik segmentering och lågt engagemang. Önskar företaget undvika överdriven kannibalism finns det sätt att gör detta på. Varumärkeslojalitet, känslom...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kannibalism av varumärken inom multibrandföretag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2002-09-27]   Kannibalism av varumärken inom multibrandföretag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=38668 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×