Banksäljarnas attityd till personlig försäljning: en enkätundersökning av ett bankkontor i Luleå

1020 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Efter avregleringen av den svenska kreditmarknaden och bankkrisen ökade antalet banker i Sverige avsevärt med en ökad konkurrens som följd. Den hårdare konkurrensen resulterade i minskade marginaler på traditionella bankprodukter som lönekonto och lån. Flertalet banker har som ett resultat av de minskade marginalerna flyttat fokus från de traditionella produkterna till försäljning av nya och mer lönsamma produkter samt tjänster. Detta nya försäljningsfokus har mött stort motstånd i facktidningen Finansvärlden på grund av den stressfaktor som det medfört. Syftet med denna uppsats är att fastställa banktjänstemäns attityder till personlig försäljning, samt se samband mellan attityderna och bakgrundsfaktorerna kön, ålder, antal studieår utöver gymnasial utbildning, antal år i nuvarande bank och antal år i bankbranschen. För att kunna besvara syftet har vi genomfört en litteraturstudie och en enkätundersökning av ett bankkontor i Luleå. De 17 respondenterna som ingick i studien hade ett attitydpoängsmedelvärde på 7,8, vilket kan tolkas som att gruppen inte har en negativ attityd till personlig försäljning. Dock är det svårt att säga hur positiv en attitydpoäng på 7,8 är då skalan är relativ. Resultatet från denna studie kan användas som referenspunkt för framtida attitydundersökningar med samma metod för den berörda banken för att kunna urskilja trendskillnader efter implementerade strategiska beslut. Generella slutsatser från studien skall dras med försiktighet då urvalet var litet, men en antydan finns om möjliga samband mellan attityd till personlig försäljning och bakgrundsfaktorerna ålder, antal studieår utöver gymnasial utbildning, antal år i bankbranschen samt antal år i nuvarande bank. Bakgrundsfaktorn kön blev svår att tolka då många respondenter inte uppgett könet i enkäten. Bakgrundsfaktorn antal studieår utöver gymnasial utbildning visade på ett svagt positivt samband till attityd till personlig försäljning medan ålder, antal år i bankbranschen och antal år i nuvarande bank hade ett svagt negativt samband. Dock fanns en stark korrelation mellan å...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Banksäljarnas attityd till personlig försäljning: en enkätundersökning av ett bankkontor i Luleå

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Banksäljarnas attityd till personlig försäljning: en enkätundersökning av ett bankkontor i Luleå
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=38811 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×