Kreativitet och undervisningsmetoder - om rutiner och kaos inom institutioners ramar

1558 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Detta arbete handlar om att kritiskt belysa de aspekter av undervisning som är centrala för mig som pedagog. Som lärare vill jag nå fram till eleven, jag vill att eleven ska ha möjligheten att vara kreativ och att få uppleva det tillstånd som kallas flow. Arbetet har utgått från de upplevelser jag fick av musik när jag var yngre, då tänkte jag inte i termer och begrepp utan upplevde - utan allt för förutfattade meningar. Nu när jag är lärare känner jag ett starkt behov av att identifiera vad jag då upplevde för att kunna ge mina elever en liknande kick av musik. Identifieringen har lett fram till detta arbete, jag kunde inte sätta ord på vad jag sökte men visste ändå intuitivt vad det var jag ville åt. Så småningom kom orden på plats: jag har i mitt identifieringsarbete kretsat kring kreativitet, flow och undervisnings metoder. Detta har i sin tur fött nya frågor. Kan man till exempel lära ut kreativitet och flow? Mina forskningsfrågor är: Hur uttrycks kreativitet av verksamma musikpedagoger? Hur ryms kreativitet inom institutionella ramar? Genom samtal med två pedagoger och genom litteratur har jag tagit del av olika lärandesituationer, reflekterat kring människans olikheter och likheter och pedagogiska tillämpningar av kreativitet och flow. Abstract This work is an investigation of the education in violin playing that I got, in order to critically throw light on aspects that are important in my capacity as a teacher. I want to reach the pupils, I want my pupils to have the possibility to be creative and to experience flow. To investigate that I have been doing interviews and looking in literature as methods to get answer to my questions: 1. How is creativity preformed by active teachers? 2. How can creativity find place in institutional frames? Initially, it was not...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kreativitet och undervisningsmetoder - om rutiner och kaos inom institutioners ramar

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Kreativitet och undervisningsmetoder - om rutiner och kaos inom institutioners ramar
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=39063 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×