Lagen om offentlig upphandling trädde i kraft 1994 och den ger upphandlande
enheter möjlighet att själv bestämma vilka kriterier som leverantören måste
uppfylla för att anlitas till ett projekt. Sedan 1997 har Luleå Kommuns
Tekniska Förvaltning (TF) värderat entreprenader vid upphandlingen. Dagens
värderingssystem består avfyra kriterier som viktas via ett poängsystem på
följande vis:
- Priset som entreprenören har angivet till 60 procent av värdet.
- Vilken organisation som projektet kommer att bestå av till 20
procent av värdet.
- Om entreprenören är miljöcertifierat till 10 procent av värdet.
- Om entreprenören är kvalitetscertifierat till 10 procent av värdet.
TF anser att värderingssystemet bör ge en bättre kvalitet på projektets
slutprodukt. Ändrings- och tilläggsarbeten, ÄTA, uppkommer under hela
byggskedet och ger en fingervisning av kvalitetsarbetet under projektets
gång. ÄTA-kostnaden beror oftast på oklarheter i handlingar som uppstått
redan i projekteringsskedet. Syftet med denna undersökning är att
synliggöra TF:s kvalitetsarbete vid upphandlig av entreprenad. Målen är att
finna mätbara parametrar som förvaltningen kan följa upp och att visa om
värderingssystemet lönar sig eller inte. För att genomföra en utvärdering
av värderingssystemet studerades slutredovisningar och entreprenadkostnaden
jämfördes med ÄTA-kostnaden.
TF har ett mycket bra kvalitetsarbete vid upphandling av entreprenad. De
följer ISO 9001 förutom att de saknar en officiell lista på godkända
leverantörer och dokumenterade upphandlingsrutiner. TF använder sig
dessutom av en kvalificeringsfas och en utvärderingsfas vid upphandlingen
där företag som inte är seriösa eller som inte uppfyller kraven i
förfrågningsunderlaget sållas bort. Detta anses vara ytterligare
kvalitetsarbete vid TF som däremot inte finns med i standarden.
Vid tidpunkten för denna undersökning hade värderingssystemet endast
använts i några år och kriterierna hade inte värderats lika vid varje
projekt. Mellan 1997 och 2004 fanns endast två projekt som hade genomgått
dagens värderingssystem. På grund av systemets utveckling har variationen
av ÄTA varit stor under perioden. Under 1997 till 2000 när lägsta pris
användes som värdering har ÄTA-kostnaden varit både låg och hög. När andra
värderingskriterier än endast priset introducerades under 2001 och 2002
ökade ÄTA-kostnaden för att sedan minska under 2003 och 2004. Detta kan
innebära att ÄTA-kostnaden är på väg att stabilisera sig och att
värderingssystemet fungerar eller att det handlar om andra faktorer som har
gett låga ÄTA-kostnader. Genom att undersöka om det finns något samband
mellan varje kriterium och ÄTA-kostnaden kan mätbara parametrar urskiljas.
För att kunna göra en utvärdering av värderingssystemet krävs dessutom att
det används en viss tid för att uppnå ett statistiskt underlag. I dagsläget
fanns inte nog med underlag för att göra en statistiskt tillförlitlig
utvärdering av värderingssystemet.
Teoretiskt kan det tänkas att ett värderingssystem borde ge lägre
ÄTA-kostnad och bättre kv...