På de flesta av dagens marknader har kvalitet blivit en av de främsta
konkurrensfaktorerna. En vanlig metod att arbeta efter är kvalitetssystem
certifierade enligt standardserien ISO 9000. Införandet av ett sådant
system är kostsamt och kräver ett långsiktigt arbete. Intresset för kvalitet
inom tjänsteproducerande företag har ökat väsentligt på senare tid, men det
finns en del svårigheter med implementering av kvalitetssystem inom
tjänsteproduktion. Ofta stöter det på motstånd bland annat på grund av
svårigheterna med framtagning av metoder för kvalitetsmätning.
Ett annat vanligt problem är att kvalitetssystem inte utvecklas och
förbättras efter att det införts och certifierats. Det leder till att det
med tiden blir ineffektivt och inte väl anpassat efter företagets eller
organisationens verksamhet. Tyréns Projektledarna AB, konsulter inom
samhällsbyggnadssektorn och dotterbolag till Tyréns AB, har stött på den
problematiken efter att företagets verksamhetssystem (kvalitets- och
miljöledningssystem) varit certifierat enligt ISO 9001 och ISO 14001 i
nästan tre år. Medarbetarna har slutat använda stora delar av systemet, och
den del som är sämst anpassad efter verksamheten är de operativa
processerna ? teknikprocesserna. Tyréns Projektledarnas teknikprocesser har
i princip sett likadana ut sedan certifieringen, och det genomförs inget
aktivt förbättringsarbete på företaget.
Syftet med examensarbetet är att analysera hur Tyréns Projektledarnas
teknikprocesser ser ut i nuläget, samt att ta fram förslag på hur företaget
kan förbättra processerna och anpassa dem mer efter medarbetarnas
arbetssätt. Metoderna som har använts i denna fallstudie är intervjuer,
observationer, enkätundersökning och processjämförelse.
En slutsats som kan dras efter analys av fallföretagets verksamhetssystem
är att teknikprocessernas rutinbeskrivningar har en detaljnivå som är för
styrande för den typen av uppdrag Tyréns Projektledarna arbetar med. En
annan viktig slutsats är att företagets verksamhetssystem har en karaktär
som påminner om den gamla ISO-standarden, vars krav är mer inriktade på
rutinbeskrivningar än den nya mer processinriktade standarden är. Syftet
med Tyréns Projektledarnas teknikprocesser är att fungera som ett praktiskt
stöd för medarbetarna i uppdragens tekniska områden. Det syftet uppfylls
inte i nuläget, och medarbetarna saknar motivation och engagemang när det
gäller att förbättra och utveckla verksamhetssystemet.
En grundläggande förutsättning för att nå framgång med ett kvalitetssystem
är att ledningen har insikt om sitt ansvar, och att den genom ett tydligt
engagemang aktivt motiverar ett ständigt förbättringsarbete. Inom Tyréns
har ansvaret för verksamhetssystemet spridits ut på olika nivåer, och i
nuläget är det ingen som har det övergripande ansvaret för
teknikprocesserna. Därför sker heller ingen utveckling eller förbättring av
dessa processer. Genom att delegera större ansvar och tydligt defin...