Rim och ramsor, sång och rollspel - verktyg i språkundervisning i engelska

2 röster
6587 visningar
uppladdat: 2005-12-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I undersökningen ställs frågan - kan rim, ramsor, sånger och rollekar underlätta inlärningen av engelska? Barn kan lära sig använda dessa hjälpmedel i tidiga år. Vilken betydelse kan de ha som övningsinslag för undervisningen i engelska i skrift och tal? Flera forskare menar att utvecklingen av talet stimuleras. Barnen får större förmåga att uttala svåra ljud om de används i ett rytmiskt och melodiskt sammanhang. Träningen blir lustfylld, ordförråd och satsbyggnad utvecklas. In- lärning kan ske på ett varierande sätt. Lekens betydelse behandlas i nästan all pedagogisk teori. Genom leken utvecklas barns uppfattning och förståelse av omvärlden. Leken inspireras från olika håll, från fantasin och från verkligheten. Barn hämtar information från vuxenvärlden men omvandlar den kreativt. I rollekar lär sig barnen att argumentera och samtidigt ta hänsyn till andra. Undersökningen gäller min egen undervisning i en nyzeeländsk och i en svensk skola. Den grundar sig på fem veckors praktik i dessa klasser då intervjuer och diagnostiska prov genomfördes. Övningarna avsåg att undersöka elevernas stavning och ordförråd och skattningar gjordes för att komma underfund med elevernas standard. Iakttagelser gjordes då eleverna framförde rollspel. I det empiriska avsnittet i uppsatsen beskrivs dessa. En jämförelse före och efter övningarna bekräftar att de hade en god inverkan på inlärningen av engelska språket i tal och skrift. Undersökningsmetoden utgick från observationer av eleverna i klasserna, fortsatte med muntlig högläsning och diktamen av texter, träning med rim och ramsor, sång och rollspel och avslutades med diagnostiska tester. En undersökning av detta slag är beroende av flera aspekter. Formen att arbeta med en liten utvald grupp kan göras mer objektivt av någon som kommer utifrån än den som dagligen vistas tillsammans med barnen. Å andra sidan är det en fördel att känna barnen väl för att analysera och jämföra de resultat en undersökning får. Att ge eleverna längre tid på sig att vis...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Rim och ramsor, sång och rollspel - verktyg i språkundervisning i engelska

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-12-01]   Rim och ramsor, sång och rollspel - verktyg i språkundervisning i engelska
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=39398 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×